Det är inget vanligt fel på en Dorma DL9192 utan dom brukar fungera problemfritt.
Det du läst på forumet är nog äldre ASSA 2002 där det var ett vanligt problem men nyare ASSA 2002 har inte det problemen.
Det är inte målarfärg eller annan smuts som orsakar problemet?
Du kan antingen byta mot ett nytt DL9192 eller till ett ASSA 2002 men då måste du även byta slutblecket.
Fjädrar kolven något alls? Alltså om det finns något som försöker fjädra ut kolven?
Det du läst på forumet är nog äldre ASSA 2002 där det var ett vanligt problem men nyare ASSA 2002 har inte det problemen.
Det är inte målarfärg eller annan smuts som orsakar problemet?
Du kan antingen byta mot ett nytt DL9192 eller till ett ASSA 2002 men då måste du även byta slutblecket.
Fjädrar kolven något alls? Alltså om det finns något som försöker fjädra ut kolven?
Det går att lirka ut kolven men när du trycker ner handtaget så fastnar kolven i innerläget igen. Går det att öppna kistan och se vad som är fel?
Öppna låshuset (kistan) rekommenderar jag inte utan att först fixera tryckes roddaren.M Mickelkarin skrev:
Det bör räcka att lossa stolpen och se om det rör sig.
Ibland räcker det att knacka stolpen lite i höjdled.
Om du tar tag i trycket på båda sidor och rör det lite i alla riktningar så tryckesrosetterna centreras blir det bättre då?
Det saknas fjädertryck vilket skulle kunna bero på en brusten fjäder vilket är extremt ovanligt.
Det är möjligt att byta den fjädern men jag råder dig att inte öppna låshuset utan att först fixera tryckesroddaren annars ramlar det mesta ur när tryckesroddarfjädern släpper.
Enklast är att be en låssmed byta fjädern vilket är snabbt gjort om han konstaterar att det är det som är fel annars är rådet att köpa ett nytt låshus.
Det är möjligt att byta den fjädern men jag råder dig att inte öppna låshuset utan att först fixera tryckesroddaren annars ramlar det mesta ur när tryckesroddarfjädern släpper.
Enklast är att be en låssmed byta fjädern vilket är snabbt gjort om han konstaterar att det är det som är fel annars är rådet att köpa ett nytt låshus.
Ok, jag tar med låshuset till en låssmed och kollar om hen kan fixa det. Många tack för hjälpen
Klicka här för att svara