Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
När jag kontaktade dem var de och kollade fönstren och bedömde då att arbetsinsats skulle vara ca 4h per fönster och att det var lönsamt att renovera de gamla fönstren. Jag accepterade.
Jag har totalt 9 fönster på stugan varav 6 är tvåluft och 3 enluft. Jag tänkte att 4h var ett genomsnitt då enluft är små fönster. Efter att arbetet satt igång hörde firman av sig och sa att fönstren även borde målas på insidan. Dock inte mellan då det är öppningsbara. Dessutom behövde beslagen bytas. Detta blev för övrigt inte så bra.
Jag accepterade detta tillägg utan att begära ny uppskattning då insidan av fönstren är mycket enklare typ en lätt slipning o sen målning.
Efter arbetet var jag inte nöjd med kittningen (se bilder) och det rättade de till efter ett tag. De hade dock satt upp detta som en post som de tog betalt för en gång till (se faktura) Dock utan att göra om utan klafsade på ovanpå gamla kittet.
Nu har jag fått räkning på 53 300 FÖRE ROT. I mina ögon innebär det nästan 6000 sek per fönster och då givet att det finns 3 små av dessa.
Färg av diverse sort har debiterats och inte en färgskvätt över till mig…t ex kostade fönsterfärgen 1 320 sek plus moms och det kan rimligen inte ha gått mer än ca en liter av sådan…till gångjärnen kostade färgen 470 sek plus moms.
Jag känner mig oerhört besviken och lurad. Kommer att driva det vidare. Skulle gärna vilja ha era kommentarer. Bifogar bilder fönster samt faktura. Beslagen som byttes är visserligen nya och fina men går inte som firman sa att justera tillräckligt genom skruva ut eller in då själva mothållet i flera fall sitter fel…
Redigerat av moderator:
Du är inte lurad.
Det här är vad hantverkstjänster kostar och materialåtgång är inom ramen för praxis.
Även utförandet är godkänt även vid om det inte är perfekt.
Däremot borde du istället ha bytt fönstren. Du hade fått nya 3-glas fönster och fönsterbläck för den summan som renoveringen kostade. Arbetskostnad hade då tillkommit.
Det är väldigt sällan det lönar sig med en omfattande och tidskrävande renovering av fönster jämfört med att byta.
Är du miljöpartist?
Det här är vad hantverkstjänster kostar och materialåtgång är inom ramen för praxis.
Däremot borde du istället ha bytt fönstren. Du hade fått nya 3-glas fönster och fönsterbläck för den summan som renoveringen kostade. Arbetskostnad hade då tillkommit.
Det är väldigt sällan det lönar sig med en omfattande och tidskrävande renovering av fönster jämfört med att byta.
Är du miljöpartist?
Det är väl tvärtom? Det är sällan det lönar sig att byta fina gamla träfönster som håller 100-tals år till förbrukningsvaror som kommer att vara uttjänta om mindre än 30 år och sedan inte går att underhålla. De nya fönsterna kommer dessutom vara fula och förstöra hela husets utseende.B Boende45 skrev:Du är inte lurad.
Är du miljöpartist?
Arbetet ser undermåligt ut, det är knappast utfört fackmannamässigt. Antingen får de ju göra ett stort avdrag på fakturan eller göra om.
Konstig kommentarer.B Boende45 skrev:Du är inte lurad.
Är du miljöpartist?
Om ett fönster kan fungera i 100 år så är det alltid billigare att renovera dem.
Idag finns få exempel på hur plastfönster ser ut efter 10 år. Ska man byta fönster är det oftast dyrare att byta än vad man tjänar in på underhåll/energi.
Sen får jag hålla med att TS fick ett pris på 4 timmar per fönster och fakturan är dubbelt upp vilket gör det likvärdigt med ett nytt fönster (av sämre kvalitet)
Du har fått betala dubbla priset som ni kom överens om vilket de får förklara. Du betalar endast det ni kom överens om, resten väntar du med att betala.S sepani skrev:[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] Vi har haft en firma till hjälp med att renovera fönstren på vår stuga. När jag kontaktade dem var de och kollade fönstren och bedömde då att arbetsinsats skulle vara ca 4h per fönster och att det var lönsamt att renovera de gamla fönstren. Jag accepterade. Jag har totalt 9 fönster på stugan varav 6 är tvåluft och 3 enluft. Jag tänkte att 4h var ett genomsnitt då enluft är små fönster. Efter att arbetet satt igång hörde firman av sig och sa att fönstren även borde målas på insidan. Dock inte mellan då det är öppningsbara. Dessutom behövde beslagen bytas. Detta blev för övrigt inte så bra. Jag accepterade detta tillägg utan att begära ny uppskattning då insidan av fönstren är mycket enklare typ en lätt slipning o sen målning. Efter arbetet var jag inte nöjd med kittningen (se bilder) och det rättade de till efter ett tag. De hade dock satt upp detta som en post som de tog betalt för en gång till (se faktura) Dock utan att göra om utan klafsade på ovanpå gamla kittet. Nu har jag fått räkning på 53 300 FÖRE ROT. I mina ögon innebär det nästan 6000 sek per fönster och då givet att det finns 3 små av dessa. Färg av diverse sort har debiterats och inte en färgskvätt över till mig…t ex kostade fönsterfärgen 1 320 sek plus moms och det kan rimligen inte ha gått mer än ca en liter av sådan…till gångjärnen kostade färgen 470 sek plus moms. Jag känner mig oerhört besviken och lurad. Kommer att driva det vidare. Skulle gärna vilja ha era kommentarer. Bifogar bilder fönster samt faktura. Beslagen som byttes är visserligen nya och fina men går inte som firman sa att justera tillräckligt genom skruva ut eller in då själva mothållet i flera fall sitter fel…
Som någon redan sagt så är arbetet dessutom undermåligt. Ok den gör sitt jobb tekniskt sett men man förväntar sig ett mer proffsigt jobb. Intryckta fingrar i kittet, ojämn kvittning och färg in på glaset.
Vad hade ni för beslag innan?
Såg även på fotot på insidan att beslaget verkar inte spänna fast fönstret ordentligt sen så färgen avskavd ut.
har du hyrt in ett dagis för detta arbetet?
finns ingen heder i utförandet och ingen yrkesstolthet att ens försöka finns...
Detta är under all kritik utfört..
Och sedan viljan att ta ut hutlöst betalt för detta skamligt dåliga arbete... fy fan...
finns ingen heder i utförandet och ingen yrkesstolthet att ens försöka finns...
Detta är under all kritik utfört..
Och sedan viljan att ta ut hutlöst betalt för detta skamligt dåliga arbete... fy fan...
Få exempel?
Vad menar du med det? Att plastfönster kommer vara fula om 10år eller att dom håller?
Jag kan fota ett fönster som suttit i snart 15 på en sydväst sida, tempen är lätt över 50g mot väggen en skaplig sommardag, det enda som jag kan anmärka på är att dom 2små dräneringsplupparna har gulnat men inte karm eller båge.
Firman bör speca vad målningen invändigt samt byte beslag kostade.
En besiktning vore nog på sin plats.
Vad menar du med det? Att plastfönster kommer vara fula om 10år eller att dom håller?
Jag kan fota ett fönster som suttit i snart 15 på en sydväst sida, tempen är lätt över 50g mot väggen en skaplig sommardag, det enda som jag kan anmärka på är att dom 2små dräneringsplupparna har gulnat men inte karm eller båge.
Firman bör speca vad målningen invändigt samt byte beslag kostade.
En besiktning vore nog på sin plats.
Medlem
· Västernorrland
· 10 172 inlägg
Jag tycker inte man bör blanda in vad man hade kunnat köpa för motsvarande summa. Det är inte relevant i sammanhanget. Arbetet med att måla om fina originalfönster kan naturligtvis bli ganska dyrt jämfört med att byta fönster men det är ju en helt annan sak.
Det utförda jobbet på ts fönster hade ju dock kunnat göras finare vilket man får inrikta sig på att påtala.
Det utförda jobbet på ts fönster hade ju dock kunnat göras finare vilket man får inrikta sig på att påtala.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Här har du fått en prisuppskattning, då gäller att hantverkaren får inte överskrida den med mer än 15%. När det är arbete på löpande räkning.
Men nu har du gjort en tilläggsbeställning som komplicerar det hela lite.
Men nu har du gjort en tilläggsbeställning som komplicerar det hela lite.
du menar alltså att det är rimligt att timmarna avviker så mycket från vad som är överenskommelse? Och att man tar betalt en gång till för att rätta till sina fel….B Boende45 skrev:Du är inte lurad.
Är du miljöpartist?
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
När jag läser första inlägget igen, så undrar jag om inte uppgiften 4h per fönster kan gälla 4h per fönsterbåge. I så fall är det inte nio utan 15 enheter.
absolut jag har tänkt att argument skulle kunna vara så. Men ett fönster är ju ett fönster? Och om indikationer var 8h per fönster (med 2 bågar) så hade jag varit mycket tveksam…H hempularen skrev:
skoge skrev: