Hej!

I ytterdörren till stugan sitter ett Assa Ruko 30, ett självlåsande med en sån pigg som man måste trycka in för att dörren inte ska gå i lås av sig själv. Nu har vredet på insidan gått sönder vilket gör att vi inte kan låsa in oss i huset alls, för då kommer vi inte ut igen!

Köpte ett nytt vred utan att kolla exakt hur det gamla såg ut, tur att det inte var så dyrt. Upptäckte när det skulle monteras att själva "vridpinnen" i gamla vredet är fyrkantig, medan den nya var platt med ett slags kors i änden. Detta får mig att tänka att jag måste byta hela låskistan? Om jag ändå ska byta låskistan så skulle jag gärna byta till ett vanligt regellås, inte självlåsande alltså.

Nu hoppas jag att någon av alla smarta människor i forumet kan hjälpa mig, för jag vet inte ens var jag ska börja :) Vilken låskista kan tänkas passa? Vore skönt om det fanns på billig bygghandel typ Jula, men det kanske är att hoppas för mycket.
Behöver man även byta slutbleck om man byter till ett vanligt regellås istället för ett självlåsande?

Tack på förhand!

Det du har är troligtvis ett ASSA 560 OSYM och det stämmer överens med vanliga modullåshus OSYM men om det är riktigt gammalt så rekommenderas att även slutblecket byts om du bestämmer dig för att byta låshus.
Nej du behöver inte byta låshuset utan du lossar den gamla vredmedbringaren alltså så låscylindern skruvas bort sedan monterar du den nya medbringaren tillsammans med medbringar brickan (medbringaren ska stoppas in genom medbringarbrickan), brickans funktion är att hålla medbringaren på plats och skruvas fast mot låscylindern.
Medbringaren ska ligga plant (horisontellt) när den skruvas fast och styra in i cylinderroddaren i låshuset, där efter ska vredet monteras och det ska då vara lodrätt när du trär på den på medbringaren.
Om medbringaren är för lång så måste den kapas men vanligtvis får utsticket plats i vredet.
Illustration som visar monteringsanvisningar för en låscylinder och vredmedbringare med märkningen "ASSA 560".

Redigerat:
  • Gilla
Inniki
  • Laddar…
Ok, jag tolkar det som att det jag kallar ”vridpinnen” heter vredmedbringare, och att denna som ser helt annorlunda ut (platt, inte tjock och fyrkantig) ändå bör funka i samma kista. Ska testa det först då så vi inte byter hela klabbet i onödan! Tack för svar :)

I Inniki skrev:
Ok, jag tolkar det som att det jag kallar ”vridpinnen” heter vredmedbringare, och att denna som ser helt annorlunda ut (platt, inte tjock och fyrkantig) ändå bör funka i samma kista. Ska testa det först då så vi inte byter hela klabbet i onödan! Tack för svar :)
Den passar till ditt låshus även fast den ser helt annorlunda ut.

• Gilla
Inniki
  • Laddar…
Jag anslutar här för det verkar finnas kunnigt folk här
På min låskista står också ASSA Ruko 30 med handtaget nere och en nyckel som ser ut såhär:
key-1453016325XHC.jpg
Jag skulle gärna vilja modernisera litet med ett cylinderlås för det drar rätt mycket genom nyckelhålet.
På altandörren har jag ett lås där det står ASSA Trioving på nyckeln. Skulle man kunna få samma nyckel till Ruko 30?
Vad behöver jag köpa och kan jag som normalpulare göra det själv?
Dessutom tycker jag att handtagen glappar rätt mycket. Bör man byta några slitdelar?

T Thomas_Blekinge skrev:
Jag anslutar här för det verkar finnas kunnigt folk här
På min låskista står också ASSA Ruko 30 med handtaget nere och en nyckel som ser ut såhär:
[bild]
Jag skulle gärna vilja modernisera litet med ett cylinderlås för det drar rätt mycket genom nyckelhålet.
På altandörren har jag ett lås där det står ASSA Trioving på nyckeln. Skulle man kunna få samma nyckel till Ruko 30?
Vad behöver jag köpa och kan jag som normalpulare göra det själv?
Dessutom tycker jag att handtagen glappar rätt mycket. Bör man byta några slitdelar?
Ruko 30 betyder endast att du har ett modullåshus som är OSYM.
Du har en äldre variant motsvarande låshus 90002.
Jag gissar att du har ett cylinderlås till altanen, det är möjligt att byta mot ett cylinderlås men beroende på montaget så kan det vara olika bökigt att byta ut allt.
Det enklaste är att köpa en ny låssats t.ex Assa Entré och byta allt men det finns även enklare lösningar om du inte har försäkringskrav på låsning

Oj, vilken djungel av olika lås! Jag vill helst undvika att karva i dörren eller borra nya hål. Just nu har jag ingen långskylt utan två runda. Jag får väl studera mer.

T Thomas_Blekinge skrev:
Oj, vilken djungel av olika lås! Jag vill helst undvika att karva i dörren eller borra nya hål. Just nu har jag ingen långskylt utan två runda. Jag får väl studera mer.
Om det är endast ett stort hål under nyckelskylten så bör de gå hyfsat lätt att byta till ett cylinderlås om inte så måste hålet borras upp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.