Vi har en diplomatdörr som jag tycker har så stor glipa runt om dörren vilket gör låskolven så synlig. I deras monteringsanvisning står att dörrbladet ska ha 2-3 mm luft runt om. Jag skulle säga att vi har minst 5mm runt om ifall jag kunde justera dörren bättre i sidled. Dörren har suttit väldigt långt mot gångjärnen. Nu har vi justerat det lite men lyckas inte få ut den mer än ca 4 mm längs med gångjärnskanten det är då ca 6 mm längs låskolvssidan. Går det på något sätt att få ner det till 2-3 mm runt om eller har karmen och dörr det mått den har och inget går att göra?
Närbild av en röd dörr med låscylinder och handtag intill en mörk träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen putar dörren ut lite i överkant på låskolvssidan. Dörrbladet är mer jämnt mot karmen längre ner. Beror det på hur man monterat karmen eller något annat? Kan vi göra något?
Tumstock mäter avstånd mellan träplankor och röd husgrund.
Skapa konto

En översiktsbild som visar hela dörrbladet i karmen underlättar.

1 123abc skrev:
En översiktsbild som visar hela dörrbladet i karmen underlättar.
Självklart. Kommer här.
Röd ytterdörr med cirkelformat fönster monterad i en svart trävägg.
Skapa konto

Spontant ser det ut som karmskruvarna är för hårt dragna. Ta något rakt som är ca 150-200cm långt och lägg mot karmen när dörren är öppen. Ända längst uppifrån eller nerifrån då ser du om den skruven som sitter närmast över eller underkant sitter längre in än resten. Om så är fallet är det bara att justera ut alla skruvar.
Hoppas du förstår vad jaga menar, det är väldigt vanligt att man inte kollar detta när man monterar och då blir det som på dina bilder

• Gilla
BrunoK
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.