Hej,
Bor sedan ett tag i ett hus i Gamla Stan i Sthlm. Tidigare ägare hade barn i tidiga tonåren som sannolikt lekt med handtaget tills en fjäder gick av. Nu hänger handtaget slappt och fjädrar inte tillbaka. Jag kan inte precis gå och köpa ett helt nytt handtag, det verkar inte finnas längre. Dessutom är ju mekaniska problem till för att lagas! Helst själv...
Så tror experterna här att en medelbegåvad, medelålders man kan ge sig på att hitta problemet? OCH, kan någon peka ut en webiste som säljer alla typers fjädrar? I slutänden är det väl det som kommer behövas?
Tacksam för svar!
Mvh,
/ F
Bor sedan ett tag i ett hus i Gamla Stan i Sthlm. Tidigare ägare hade barn i tidiga tonåren som sannolikt lekt med handtaget tills en fjäder gick av. Nu hänger handtaget slappt och fjädrar inte tillbaka. Jag kan inte precis gå och köpa ett helt nytt handtag, det verkar inte finnas längre. Dessutom är ju mekaniska problem till för att lagas! Helst själv...
Tacksam för svar!
Mvh,
/ F
Om du ändrar dig och inte vill renovera den själv. När vårt handtag hängde på det viset så skruvade vi ur låskistan, tog med den till en låssmed fick vänta 10 minuter på att låssmeden skruvade upp och satte in en ny fjäder. Det kostade för oss 100 kr för ett år sedan inklusive den nya fjädern.F fhaan skrev:Hej,
Bor sedan ett tag i ett hus i Gamla Stan i Sthlm. Tidigare ägare hade barn i tidiga tonåren som sannolikt lekt med handtaget tills en fjäder gick av. Nu hänger handtaget slappt och fjädrar inte tillbaka. Jag kan inte precis gå och köpa ett helt nytt handtag, det verkar inte finnas längre. Dessutom är ju mekaniska problem till för att lagas! Helst själv...Så tror experterna här att en medelbegåvad, medelålders man kan ge sig på att hitta problemet? OCH, kan någon peka ut en webiste som säljer alla typers fjädrar? I slutänden är det väl det som kommer behövas?
Tacksam för svar!
Mvh,
/ F
Faktum är att just det där handtaget kan köpas nytt, det är inte så gammalt som det kanske ser ut.F fhaan skrev:
Men det spelar ingen roll eftersom fjädern inte sitter i handtaget utan i låshuset. Är det av en modell som går att ta isär brukar det vara rätt enkelt att byta tryckesfjädern.
Antingen byter du roddarfjädern eller så byter du hela låshuset, om du byter låshuset så behöver du troligtvis bredda urtaget lite då nyare låshus är lite bredare i infällningen men stolpen har samma mått.
Om du byter låshus så kan du byta från 560 självlåsande till 565 som inte är självlåsande o m du inte vill ha självlåsande.
https://copiax.se/Produkt/27145/Fjäder-560-404-40B-40C-Spiral
Det är lätt att byta fjädern själv på det låshuset om man bara är försiktig när man öppnar låshuset, ett tips är att ta en bild med mobilkameran direkt när du lyft på locket så ser du hur allt ska ligga om något skulle bli fel.
Om du byter låshus så kan du byta från 560 självlåsande till 565 som inte är självlåsande o m du inte vill ha självlåsande.
https://copiax.se/Produkt/27145/Fjäder-560-404-40B-40C-Spiral
Det är lätt att byta fjädern själv på det låshuset om man bara är försiktig när man öppnar låshuset, ett tips är att ta en bild med mobilkameran direkt när du lyft på locket så ser du hur allt ska ligga om något skulle bli fel.
Redigerat:
Hej,
Tack för alla tips. Tog inte lång tid att ta isär låset. När jag väl hade bara låshuset framför mig fanns bara 3 skruvar, en med tjock rödfärg på, (garanti/"någon-har-pillat" försegling) och två till. Inga problem att öppna men sen... Jag kunde naturligtvis använda "brute force" men hade ingen lust att sova utan dörrhandtag. Jag ser fjädern genom ett hål, den är väldigt tät och rätt grov, inget man har liggande hemma, inte jag iaf
Jag tar med mig rådet att ta med låshuset till låssmeden imorgon. Lärde mig lite på kuppen iaf och upptäckte att ett par gängor dragits sönder vid tidigare reparationer. Som sagt, imorgon blir det fixat, hos låssmeden!
Tack igen för svar!
/F
Tack för alla tips. Tog inte lång tid att ta isär låset. När jag väl hade bara låshuset framför mig fanns bara 3 skruvar, en med tjock rödfärg på, (garanti/"någon-har-pillat" försegling) och två till. Inga problem att öppna men sen... Jag kunde naturligtvis använda "brute force" men hade ingen lust att sova utan dörrhandtag. Jag ser fjädern genom ett hål, den är väldigt tät och rätt grov, inget man har liggande hemma, inte jag iaf
Tack igen för svar!
/F
Har du kommit så långt är du ju nästan i mål!
Den vanligaste roddarfjädern finns att köpa billigt i järn-/bygghandeln:
https://habo.com/se/sortiment/las-och-sakerhet/tillbehor-till-las/roddarfjader-47373
Om du går till låssmeden är risken att du får betala kungligt
Den vanligaste roddarfjädern finns att köpa billigt i järn-/bygghandeln:
https://habo.com/se/sortiment/las-och-sakerhet/tillbehor-till-las/roddarfjader-47373
Om du går till låssmeden är risken att du får betala kungligt
Nja lite tveksamt då ASSA originalfjäder säljs till lägre pris än den länkade produkten, jag brukar ta 50-60kr inklusive att jag byter fjädern åt kunden.C cpalm skrev:
Endast fjädern bör kosta 25-35kr.
Klicka här för att svara


