Hej, justerar en altandörr som hänger. Har fått ordning på det så det funkar ok, men upptäckte att en av karmskruvarnas hylsa verkar vara sönderdragen. När man ska justerar med T-verktyget så slirar den i hylsan och går inte justera.

Verkar vara monterat med karmskruvar liknande:
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...karmskruvar-och-tillbehor/karmskruvar-302405/

När jag testar med andra änden av T-verktyget så får jag grepp i skruven. Men hittar ingen bra källa på om det faktiskt går skruva ur hela eländet och byta ut den, eller om det kräver att ta bort foder och kapa skruven.

Någon som vet?

när den är hel så går det bra att skruva ut den igen, kanske lite besvärligare om hylsan är sprucken

• Gilla
Kneppe
  • Laddar…
T tergo skrev:
när den är hel så går det bra att skruva ut den igen, kanske lite besvärligare om hylsan är sprucken
Så om det fungerar och hylsan inte är sprucken så är det något i stil med att bara i med verktyget och skruva ut, så ska skuv och hylsa och hela eländet följa med. Därefter ny kamskruv med hylsa och skruv i befintligt hål?

Du måste kunna skruva både skruv och hylsa samtidigt för att få ur den.

Alternativet är att kapa skruven och borra nytt hål och dra i en till karmskruv

• Gilla
Kneppe
  • Laddar…
nino nino skrev:
Du måste kunna skruva både skruv och hylsa samtidigt för att få ur den.

Alternativet är att kapa skruven och borra nytt hål och dra i en till karmskruv
Det är iochförsig riktigt. Men jag tror inte att man kan lyckas med att inte greppa hylsan, om man får tag i skruven. Med största sannolikhet är det inget fel på karmskruven i detta fall. Utan sannolikt har den nött ut träet i karmen, och får inte grepp.

• Gilla
Kneppe och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.