Medlem
· Norrköping
· 5 inlägg
Jag har noterat att det justerbara slutblecket tillhörande min Swedoor-ytterdörr är trasigt, dvs den justerbara delen ser böjd ut i ena änden och huvudet på ena justerskruven gick av när jag försökte lossa den. Slutblecket verkar heta "jeld-wen keep 1407a".
Jag har googlat för att försöka hitta detta fristående för att kunna byta ut det, men inte hittat någonstans där man kan köpa det. Är det någon här som råkar veta hur man kan gå tillväga för att få tag i ett nytt?
Jag har googlat för att försöka hitta detta fristående för att kunna byta ut det, men inte hittat någonstans där man kan köpa det. Är det någon här som råkar veta hur man kan gå tillväga för att få tag i ett nytt?
Produkter som diskuteras: "slutbleck"

Slutbleck
Slutbleck är viktiga komponenter i dörrsystem, som fungerar som motpart till dörrlåset och bidrar till att förbättra dörrens säkerhet och stabilitet. De finns i en mängd olika stilar och storlekar för att passa olika typer av dörrar och
Läs mer
Medlem
· Norrköping
· 5 inlägg
Tack för tipset! Tror dock inte att det löser mitt problem. Detta är ju en justeringsskruv. Jag har inte provat, men jag antar att om jag lossar skruven överst upptill+nederst nertill + de som sitter vinkelrätt inuti så borde ju hela blecket lossna.Demmpa skrev:
Problemet är dock att om man tittar noga på bilden så ser man att den justerbara plattan har böjts snett i nedre delen.
Så jag behöver nog en ny sån och en ny skruv. Vilket nog inte går att hitta utan jag lär få köpa ett helt slutbleck. Vilket jag inte heller lyckas med att hitta. Inte just denna specifika modell i alla fall.
Det finns kanske någon annan som har samma dimensioner och klassning som kan funka i stället (?)
Elektroniktokig
· 2 453 inlägg
Ser ut som att ett assa 1487-11, 12 eller 13 skulle fungera utmärkt beroende på bredden på slutblecket. Det är 40, 43 eller 45mm respektive.
När jag jobbade som smed och satte mycket Yale så var de ofta räddningen.
När jag jobbade som smed och satte mycket Yale så var de ofta räddningen.
Medlem
· Norrköping
· 5 inlägg
1487-11 ser ju väldigt snarlik ut och borde fungera med dimensionerna, tack!norrbottenssnickaren skrev:
Men hur är det med skruvhål och sånt? Assas ser ut att ha två skruvar på insidan, medan det befintliga har tre där. Är det något standardiserat var de är placerade eller måste jag borra upp nya hål om jag byter slutblecket?
Elektroniktokig
· 2 453 inlägg
Du får förborra för de två nya skruvarna så du inte spräcker karmen. Inga konstigheter. Lycka till
Den delen som är böjd lär du ganska enkelt kunna räta upp med två skiftnycklar eller liknande.S slutbleckshenrik skrev:Tack för tipset! Tror dock inte att det löser mitt problem. Detta är ju en justeringsskruv. Jag har inte provat, men jag antar att om jag lossar skruven överst upptill+nederst nertill + de som sitter vinkelrätt inuti så borde ju hela blecket lossna.
Problemet är dock att om man tittar noga på bilden så ser man att den justerbara plattan har böjts snett i nedre delen.
Så jag behöver nog en ny sån och en ny skruv. Vilket nog inte går att hitta utan jag lär få köpa ett helt slutbleck. Vilket jag inte heller lyckas med att hitta. Inte just denna specifika modell i alla fall.
Det finns kanske någon annan som har samma dimensioner och klassning som kan funka i stället (?)
Den delen har inget med inbrottsskyddet att göra utan har bara med hur hårt dörrbladet ska trycka mot tätningslisten/karmen när dörren är stängd
Produkter som diskuteras: "tätningslisten"

Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
Bästa svaret
För att lossa den avbrutna skriven så lossar du slutblecket samt den andra skruven så släpper hela kåpan och du kan sedan greppa det som är kvar av skruven med en tång och skriva ut den och ersätta skruven med en ny.
Att kåpan är lite böjd gör inget och om blecket är rätt justerat så kan du dra in någon extra skruv i botten på kåpan så kan inget ändra sig.
Motsvarande slutbleck från ASSA vore 1487-11 eller 1489-11 men det finns även andra slutbleck att ersätta med.
Att kåpan är lite böjd gör inget och om blecket är rätt justerat så kan du dra in någon extra skruv i botten på kåpan så kan inget ändra sig.
Motsvarande slutbleck från ASSA vore 1487-11 eller 1489-11 men det finns även andra slutbleck att ersätta med.
Medlem
· Norrköping
· 5 inlägg
Det låter ju som fantastiskt mycket lättare lösningar än att byta ut hela slutblecket!
Det jag funderade mest på är om jag kvaddar säkerhetsklassningen om jag bara lossar kåpan, rätar upp blecket och skruvar i en annan skruv, men det låter ju som att det inte borde ha någon betydelse då? Jag gör ett försök med det i så fall!
Stort tack alla för er hjälp!
Det jag funderade mest på är om jag kvaddar säkerhetsklassningen om jag bara lossar kåpan, rätar upp blecket och skruvar i en annan skruv, men det låter ju som att det inte borde ha någon betydelse då? Jag gör ett försök med det i så fall!
Stort tack alla för er hjälp!
Medlem
· Norrköping
· 5 inlägg
Nu så har jag lossat kåpan, pillat ut den trasiga skruven, böjt upp blecket och skruvat allt på plats igen. Hade tyvärr ingen bra skruv att ersätta med, borde väl vara ett försänkt huvud, men i rätt diameter hade jag bara maskinskruv med sexkant. Så den sitter väl inte helt bra men det är ju ett mindre problem att hitta en vettigare nån dag. Dörren glappar inte längre i alla fall så det känns ju som att det är hyfsat under kontroll nu!
Stort tack igen alla som hjälpte till!
Stort tack igen alla som hjälpte till!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden