Hej!
Håller på att förbereda inför fönsterbyte i min villa från 1976.
Den har utvändig tegel fasad och invändiga ytterväggar i betong.

Mitt största bekymmer är hur man korrekt och enkelt utför detta byte ?

Jag bytade altandörr i köket förra sommaren och detta vart ett rent helvete och få bra infästning med karmskruv / plugg osv.

Hur gör en erfaren snickare/fönstermontör vid en sådan situation enligt bilder ?
Det är 11st fönster som ska bytas!

Gamla fönster är kopplade bågar 11x13 med betyl klet på utsidan och putsad kant
Nu blir det vridfönster istället.

Längst ner i botten på karmhål så ligger det massa lös puts och gräver man så kommer man bara längre och längre ner! Tills det känns som isolering som fjädrar upp och ner när man trycker.
jag skulle vilja ha en fin kant i betong och kunna väga av med nivåskruvar eller klossar innan jag lyfter in nya bågen.

Dom som vet och stött på detta tidigare vid 70 tals hus får gärna skriva korrekt hur man gör 🙂
Alternativ om det finns någon ledig montör / snickare i närheten / södra Skåne som vill tjäna lite extra så får ni gärna komma och hjälpa till 🙂
Fönstren anländer i V28
Mvh Kristoffer

Ett rött tegelhus med tegeltak, uppfarten har plattor, kapade trädstammar ligger på gräset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg med rött tegel och skadad vit puts, synlig mönstrad tapet under ytskiktet.
Skapa konto
Renovering pågår med exponerat tegel, plastfolie och rests av röd tapet på vägg.
Skapa konto
Renovering, byggnadsarbete, tegelvägg, cement, grus, ofullständigt arbete, konstruktion, inomhus, detaljbild, byggmaterial.
Skapa konto
Röda tegelstenar, grå byggfog, skadad vägg, exponerat hörn, inomhus, kabel, vit bakgrund, renoveringsbehov.
Skapa konto
Ett täckt fönsteröppning under renovering syns, med plastskydd och synliga tegelstenar.
Skapa konto

Bild av skadad tegelvägg och betong, sönderfallande konstruktion, renoveringsbehov, synlig murbruk och murstenar.
Skapa konto
Byggarbetsplats med avlägsnat fönster, murtegel, betong och skyddsplast, inomhusrenovering pågår.
Skapa konto
Modernt vardagsrum med stort fönster, utsikt till höstträd, soffa, bordslampa, glas vin, minimalistisk stil.
Skapa konto
Ett hemtrevligt kök med öppet fönster, utsikt över en trädgård, solsken, en vit växtkruka på fönsterbrädan.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.