Jag är helt ny husägare så kan inte mycket om renovering och vad som går att laga/kan få vara/måste bytas. Såg idag den här sprickan på ett av fönstren, den har ingen utlöpare utan bägge ändarna slutar i karmen. Möjligen har nån öppnat fönstret oförsiktigt men jag tror inte något slagits eller kastats mot fönstret. Det ska ju bytas så småningom, men kan det vara så där ett tag (till nästa sommar åtminstone)?
Fönstret är av oklar anledning inte kittat i nederkant, det kan göra när jag ändå kittar om ett annat fönster ifall det gör att rutan kan få sitta kvar ett tag till.
Fönstret är av oklar anledning inte kittat i nederkant, det kan göra när jag ändå kittar om ett annat fönster ifall det gör att rutan kan få sitta kvar ett tag till.
Om fönstren ska bytas inom några år skulle jag inte oroa mig. Vårt hus hade många spruckna rutor när vi flyttade in. Det saknades kitt på många ställen och färgen flagade överallt. Det hade nog varit så i väldigt många år.
Det blev fukt och kondens mellan glasen i flera fönster, men det berodde nog mer på dåliga tätningslister än på sprickor i rutorna. Kondens kan rinna ner och göra att karmen murknar så småningom, så det är egentligen det du behöver hålla koll på.
För övrigt är det bra att kolla tätningslisterna nu på sommaren om du inte redan har gjort det. Om de behöver bytas är det trevligare att göra det när det är varmt ute, och om det blir alldeles för kallt fäster inte limmet lika bra.
Det blev fukt och kondens mellan glasen i flera fönster, men det berodde nog mer på dåliga tätningslister än på sprickor i rutorna. Kondens kan rinna ner och göra att karmen murknar så småningom, så det är egentligen det du behöver hålla koll på.
För övrigt är det bra att kolla tätningslisterna nu på sommaren om du inte redan har gjort det. Om de behöver bytas är det trevligare att göra det när det är varmt ute, och om det blir alldeles för kallt fäster inte limmet lika bra.
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara