8 007 läst ·
19 svar
8k läst
19 svar
Assa SCD, byte kista eller cylinder eller båda?
Hål spänn på pluggen när du vrider nyckeln så brukar men hitta rätt.
Det sitter stift som ska ner i ett hål i cylinderkärnan (tappen) och hålen måste vara i rätt position.
Det förekommer i sällsynta fall att man måste smörja lite och det gör du lättast genom de borrade hålen som stiften monteras igenom.
Om inget fungerar så kan man förstöra pluggen men det ska normalt inte behövas.
Det sitter stift som ska ner i ett hål i cylinderkärnan (tappen) och hålen måste vara i rätt position.
Det förekommer i sällsynta fall att man måste smörja lite och det gör du lättast genom de borrade hålen som stiften monteras igenom.
Om inget fungerar så kan man förstöra pluggen men det ska normalt inte behövas.
Sådär. För nån dag sen hade jag äntligen tillräckligt med tid. Jag hade riktigt bra grepp i de små öronen med tången. Jag testade alla lägen, varvet runt. Till slut kom de loss. Det ser ut som ca 46-47 på minutvisaren. Se bifogad video. Den högra ca 3-4 på minutvisaren. Jag var så när att dra fram borrmaskinen.
Cylindrarna blåste jag rent med bräkleen, smörjde försiktigt med liten mängd låsoljespray. När den var lös kärvade den lite grand. Monterat och klart går den väldigt smidigt. Den kan greppa tag i serviceläget ungefär kl 10, men det går lätt att komma vidare.
Tack för hjälp och lycka till med ditt låshus nästa gång!
Mvh.
Cylindrarna blåste jag rent med bräkleen, smörjde försiktigt med liten mängd låsoljespray. När den var lös kärvade den lite grand. Monterat och klart går den väldigt smidigt. Den kan greppa tag i serviceläget ungefär kl 10, men det går lätt att komma vidare.
Tack för hjälp och lycka till med ditt låshus nästa gång!
Mvh.
Det vanliga läget för ASSA twin.
Är du säker på att de kärvade när den var lös? troligtvis känner du den fjädrande sidskenan i en twin vilket gör det lite trögare precis i början när den ligger i sitt spår.
Är du säker på att de kärvade när den var lös? troligtvis känner du den fjädrande sidskenan i en twin vilket gör det lite trögare precis i början när den ligger i sitt spår.
Ja, cylindern hakade fast på ett flertal ställen när den var lös, påminde nästan om hur det jäklades med det gamla låshuset när det var monterat. Nu har vi haft det nya låshuset installerat i en månad och jag tycker det fungerar väldigt bra med de gamla låscylindrarna. Jag får väl räkna med att de cylindrarna med nycklar också bör bytas så småningom. De har ju ett antal år på nacken de också.1 123abc skrev:
Nu när det gamla låshuset är löst, finns det något jag kan göra med det?
Mvh
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Byte av filtermassa eller ny anläggning?
Vatten & Avlopp -
Fasadbyte, passa på att plast utifrån?
Fasad -
Byte ASSA cylinder i skjutdörr utan synliga skruvar?
Fönster & Dörrar -
Byte av gammalt trasigt låshus - ASSA2020 passar inte
Fönster & Dörrar -
Kostnad för byte av filtermassa järnfilter
Vatten & Avlopp