Kan man själv laga låsregeln/låsvreden som är trasig ?
Assa 2002.

Hälsningar P-G
 
  • Ytterdörr med lås, dörrhandtag och säkerhetslås (markerat med röd cirkel), mot bakgrund av trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur menar du att det är trasigt? Förmodligen är det bäst att byta låskista. Tycker det ser ut som ni har det gamla bladmåttslåset som man enkelt låser upp med ett bladmått? Har du kollat upp om det är så? ASSA skickade ut nya uppdaterade lås som ersättning.
 
J Josth skrev:
Hur menar du att det är trasigt? Förmodligen är det bäst att byta låskista. Tycker det ser ut som ni har det gamla bladmåttslåset som man enkelt låser upp med ett bladmått? Har du kollat upp om det är så? ASSA skickade ut nya uppdaterade lås som ersättning.
Vredet på insidan och nyckelvredet på utsidan brukar sluta vara sammankopplade, man måste ta isär hela konstruktionen för att lösa det och sedan få ihop den igen. Konstruktionen är gjord för att man skall kunna frikoppla dem från varandra i vissa modeller av låsen och detta gör att de inte håller så länge (varken med eller utan frikoppling). Resultatet blir att man bara kan låsa från utsidan.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag klarade inte av det när mitt gick sönder. Ett godkänt lås finns för en relativt liten peng...

Edit: Några exempel

[länk]
[länk]
[länk]
Tror inte man skall byta bort hakregel i onödan. Fördelen med byta bort hakregeln är väl bara för det blir mindre att laga när de bryter sig in.
 
J Josth skrev:
Hur menar du att det är trasigt? Förmodligen är det bäst att byta låskista. Tycker det ser ut som ni har det gamla bladmåttslåset som man enkelt låser upp med ett bladmått? Har du kollat upp om det är så? ASSA skickade ut nya uppdaterade lås som ersättning.
Låsregeln är lös. Man får trycka in den med fingrarna för att stänga/låsa dörren. När man ska öppna dörren utefrån får man vrida nyckeln fram och åter så får man till slut upp dörren när den lösa låsregel kommer i "rätt" läge. Tack för informationen. Ska kolla med Assa..
 
Varför använda låshus 2002 med den beslagningen?
Du byter låshus om den inte drar in regelkolven fullt.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.