Hej,
har läst tidigare trådar i ämnet men tyckte de inte tog upp mitt problem.
Har köpt ny ytterdörr.
Skruvat dit den med Heco karmskruvskit 70 mm
Verktyget som följer med är en hylsa.
Jag skruvar in karmskruven med den grunda delen av hylsan så stora hylsan kommer in i karmen.
När jag ska justera så vänder jag på verktyget/hylsan och använder den djupa delen.
Men det går inte att justera så bra som jag kollat på diverse instruktionsfilmer…..
Fattar inte vad jag gör för fel. Använder skiftnyckel för att dra med verktyget.
har läst tidigare trådar i ämnet men tyckte de inte tog upp mitt problem.
Har köpt ny ytterdörr.
Skruvat dit den med Heco karmskruvskit 70 mm
Verktyget som följer med är en hylsa.
Jag skruvar in karmskruven med den grunda delen av hylsan så stora hylsan kommer in i karmen.
När jag ska justera så vänder jag på verktyget/hylsan och använder den djupa delen.
Men det går inte att justera så bra som jag kollat på diverse instruktionsfilmer…..
Fattar inte vad jag gör för fel. Använder skiftnyckel för att dra med verktyget.
Produkter som diskuteras: "Karmskruv"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Hej,1 123abc skrev:
när jag byter till den djupa delen av verktyget för att justera skruven så vrids hylsan och skruven. Jag kan inte justera så där bra som jag ser på div filmklipp.
De verktyg jag sett greppar antingen i båda eller enbart hylsan. Inte enbart skruven.
Det följde med en sexkantig hylsa till skruvarna. Spelar ingen roll som jag ser det vilken ände på verktyget jag använder. Hela hylsan snurrar.D Daniel 109 skrev:
Fattar inte heller om det är medurs eller motsol som jag ska justera….
Både hylsa och skruv är högergängade med samma stigning. De vanliga verktygen är sexkantiga utvändiga och har ett sexkantigt hål i ena änden och ett runt i den andra.
Ena änden greppar således bara hylsan och den andra både hylsa och skruv.
Ena änden greppar således bara hylsan och den andra både hylsa och skruv.
Ok - vilken del ska jag jag använda när jag ska justera?D Daniel 109 skrev:
Fundera på vad som händer när du vrider med ena och andra änden på verktyget.
Jag har testat bägge ändar och blir fasen inte klok. Nu sitter karmen fast och den är väl ok men jag vill göra några mindre justeringar men när jag tar den djupa delen (tanken är att enbart skruven ska röras) så kommer hylsan med. Har redan pajat en karmskruv där den inre skruvskallen blev rund.D Daniel 109 skrev:
Vad har du för verktyg?
Hur ser ”den djupa delen” ut?
Hur ser ”den djupa delen” ut?
Bild 1 :VerktygetD Daniel 109 skrev:
Bild 2: Djupa delen som jag använder när jag skruvar in hylsa plus karmskruv
Bild 3: Den grunda delen som tydligen ska användas för att enbart skruva karmskruven. Men hela hylsan plus karmskruv påverkas. Ingen skillnad mot vilket håll av verktyget jag använder.