Halvmånefönster högt upp på en vägg ovanför ett vanligt rektangulärt fönster i ett sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har ett högt sittande halvmånefönster i sovrummet som är knepigt att mörklägga. Se bild.

Någon som har tips på snygg och funktionell lösning på detta problem? Har googlat utan att hitta ngt bra...
 
F fredrik1234 skrev:
[bild]

Jag har ett högt sittande halvmånefönster i sovrummet som är knepigt att mörklägga. Se bild.

Någon som har tips på snygg och funktionell lösning på detta problem? Har googlat utan att hitta ngt bra...
Sitter med samma problem. Någon som vet? Eller hur gjorde ni till slut fredrik1234?

Är inne på att sy en kudde som man kan trycka in i hålet.
 
Y YuGi skrev:
Sitter med samma problem. Någon som vet? Eller hur gjorde ni till slut fredrik1234?

Är inne på att sy en kudde som man kan trycka in i hålet.
Rullgardin som man drar ut uppåt med lina?
 
  • Gilla
C.Ö
  • Laddar…
O Odi et Amo skrev:
Rullgardin som man drar ut uppåt med lina?
Hittar inga sådana, har du förslag?
Det jag hittar är plissegardiner som man kan föra både uppåt och nedåt men de bygger på att man har samma mått nere som uppe, och de verkar inte ha lina utan man behöver dra med handen på gardinen. Mitt fönster sitter så nära taket så har inte plats med samma bredd uppe som där nere.
 
Invändig fönsterlucka med gångjärn i nederkand, snöre man öppnar med och fjädrande återgång, alternativt magnetfäste i överkant och pinne att manövrera med
 
P Plutus skrev:
Invändig fönsterlucka med gångjärn i nederkand, snöre man öppnar med och fjädrande återgång, alternativt magnetfäste i överkant och pinne att manövrera med
Hmm, bra idé. Skojade med dottern att hon får måla en halvmåneformad tavla som vi hissar upp.
 
Funderar även på hissgardin i nederkant och fiskelinor som för att den inte trillar utåt/nedåt, och sedan öglor i taket där man drar draglinan
 
Y YuGi skrev:
Hittar inga sådana, har du förslag?
Det jag hittar är plissegardiner som man kan föra både uppåt och nedåt men de bygger på att man har samma mått nere som uppe, och de verkar inte ha lina utan man behöver dra med handen på gardinen. Mitt fönster sitter så nära taket så har inte plats med samma bredd uppe som där nere.
Då behöver tyget vara så stabilt att den inte behöver en list hela underkanten som blir ovankant.
Hade egentligen varit enklare om den inte hade någon spärr utan konstant var fjäderbelastad för dig.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.