Hej alla, jag fattar inte hur man justerar dörrarna i mitt nya hus. Vad är det för konstiga gångjärn med en glipa i mitten?

Hittar inget om det här, men jag kan ju inte vara den ända som har dessa gångjärn?

• Dörr och vägg med gångjärn, trädetaljer, slitet, beige och brun nyans, skugga, interiör, kort beskrivning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Det är tappbärande gångjärn. I det lilla urtaget/ spåret kan du stoppa i små justeringsbrickor för att höja dörren.

Vad är det för justering som behövs? Steg ett brukar vara att dra åt skruvarna som gångjärnen sitter fast med.

• Gilla
123abc och 1 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Det är tappbärande gångjärn. I det lilla urtaget/ spåret kan du stoppa i små justeringsbrickor för att höja dörren.

Vad är det för justering som behövs? Steg ett brukar vara att dra åt skruvarna som gångjärnen sitter fast med.
tack, fortfarande förbryllad. Verkar redan sitta bra fast i skruvarna. Släppa i justeringsbrickor? Var hittar man sådana? Lyfter man dörren och sedan skickar in dem som mynt i ett flipperspel? Om man vill sänka den då? (Jag vill iofs höja)

• Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
T tripptrapp skrev:
tack, fortfarande förbryllad. Verkar redan sitta bra fast i skruvarna. Släppa i justeringsbrickor? Var hittar man sådana? Lyfter man dörren och sedan skickar in dem som mynt i ett flipperspel? Om man vill sänka den då? (Jag vill iofs höja)
Justeringsbrickor kan du köpa hos låssmeder, byggvaruhus, järnaffärer mm.
Det fungerar så som du beskriver du lyfter tills det är fritt i hålet (inkastet) och trycker in en justeringsbricka i var gångjärn.
Det finns olika diameter och tjocklekar på justeringsbrickor, diametern får inte vara för stor och tjockleken är ofta 1,5 eller 1mm beroende på hur mycket man vill höja men det går att använda fler än en bricka.
Jag brukar spreja in lite sprejfett igenom inkastet men det är inget måste.

• Gilla
tripptrapp
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.