S Stefansod68 skrev:
Det är väl helt uppenbart vad problemet är. ts har tagit bort brickorna och nu är låset längre ner än hålet i karmen. varför ska man börja borra nya skruv hål till gångjärnen när lösning är att sätta tillbaka brickorna ?
Jo men dörren strulade även innan. Men någon har ju antagligen löst problemet förr genom att sätta i slitbrickorna.

Kortfattat.
Innan jag gjorde något så strulade dörren också. Då tog jag bort slitringarna och då var dörren för låg. Så då kapade jag dörren några mm i nedre.
Så då kom jag tillbaka till ursprungliga problemet. Jag funderar om jag ska slipa rejält runt dörren.

Om inte låset träffar hålet kan du slipa bort hela dörrbladet. det kommer inte hjälpa

S Stefansod68 skrev:
Om inte låset träffar hålet kan du slipa bort hela dörrbladet. det kommer inte hjälpa
Trycker jag till hårt så stängs dörren. Men när jag öppnar sen är det en rejäl spänning i handtaget

Troligen tar dörrbladet i karmen på gångjärnssidan. I så fall borde det räcka att böja ut gångjärnen någon mm med en gångjärnsrikrare. Alternativt slipa bort överflödig färg i innerhörnet på karmen.

Redigerat:
  • Gilla
jajgert
  • Laddar…
J jajgert skrev:
Trycker jag till hårt så stängs dörren. Men när jag öppnar sen är det en rejäl spänning i handtaget
Om den stängs när du trycker till hårt så är det plösmåttet.
Enklast är att slipa lite på slutblecket men kontrollera är höjden då det kan vara så att du påverkar höjden när du trycker igen dörren.

Det blev att rikta ett av gångjärnen och slipa lite i nederdelen av karmen och dörren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.