Hej!

Jag har flyttat in i ett nybyggt hus där de har installerat spaltventiler i rummen på nedanvåningen. Dock en sak som en kompis upplyste mig om är att den verkar sakna montering på utsidan. Bild 1 visar hur det ser ut på insidan, medan bild 2 visar att inget gjorts på utsidan (det är plåt runt fönstret). På bild 3 ser man hur det ser ut om jag öppnar en av altandörrarna, och att de borrat i trädramen.

Jag har sett på videos och online att monteringen oftast går till så att man borrar rakt igenom och sedan sätter ett skydd på utsidan och en öppna/stäng funktion på insidan. Då dörrarna och fönstrens är tätade när det är stängt, så antar jag att man inte får ut den effekt som man tänker med det. Men känner att de drar lite, men är inget nämndvärt.

Min fråga är kan detta funka, eller behöver men köra rakt igenom för att få den effekt man söker?

• Minimalistisk interiör, fönster och persienn, modern design, grå toner, del av rum, inomhusmiljö.
  • Träpanel ovanför ett fönster, reflektioner och spindelväv synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tröskel till dörröppning med trä och metall, vit vägg, skuggor, vägledning för skjutdörrsystem.
S
Kolla vad OVK-protokollet säger om mätningen.

S sinuslinus skrev:
Kolla vad OVK-protokollet säger om mätningen.
Tack för tipset! Bor i en bostdsrätt så antar styrelsen har det dokumentet då jag själv inte känner till något sådant dokument, men ska försöka få fram de för att se mer :) tack så länge :)

Samma sak på mina sp-fönster, både de från 2011 och de från förra året... Men på de fasta är det hål rakt igenom och plåtbleck på utsidan!

• Gilla
Robnik
  • Laddar…
Det ser ut som aluminiumbeklädda fönster. Då är det sannolikt bearbetat genom träet men inte aluminiumet eftersom luften kommer in däremellan.

• Gilla
Robnik
  • Laddar…
Fabriksmonterad spaltventil och alu-klädd utsida är oftast så, det syns inget på utsidan. Har Elit-fönster.

• Gilla
Robnik
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.