Fasad
neo11: Nåt har suttit på väggen med plugg, men inte längre. Peta i lite styft bruk i hålen bara.
Huddingebo: [citat] Ja du... Svårt med rödfärg på den mesta specleln... Hade testat med linoljespackel. Kommer ju synas men kan ju tas för en kvist.
EPP: [citat] Ja, det visade sig lyckligtvis att läckan hade uppstått nyligen och behövde bara torkas ut (inget virke var exempelvis rötskadat). Orsaken hade varit en felkonstruerad tillbyggnad av uterummet. Detta fick byggas om och försäkringen tog inget.. :(
Anonymiserad 128745: Har grannar som bytt till akrylatfärger från falu rödfärg med ett jäkla slit så allt går. en spontpanel är ju rätt slät i fasningarna så där fäster en slamfärg sämre oavsett färg och färg ska arbetas in med pensel inte sprutas på sen rör den sig en del så röda strimmor lär du se när den krymper . Sett fruktansvärda exempel också när folk målat om från vitt till rött o
placerej: [citat] Det kan inte bara vara så enkelt att det är dags för ett nytt lager färg? Färg brukar ju se till att avvisa vatten, inte suga åt sig. På nymålad falu rödfärg, som jag antar att det är, brukar ju vattnet bara rinna av.
neo11: Är ju ett tak ovanför, varför kommer det in så mycket vatten på altanen under? Annars spackla bort med ardex A46, ta det lite i omgångar, man har bara 20 minuter på sig.
Betongapa: Sitter hängrännan och något som leder ner vatten i den från taket så är det nog ingen fara.
Annchristin Lundell: Det var läcka i taket som var boven. Taket byt och sprickan m.m är åtgärdat. Inget fel på dränering eller nät :) var endast i detta hörn, annars såg brädor med mera nya ut :o och är ändå 90 år gammalt
Stefan N: https://norosteel.se/sv/platbeslag/sockelbeslag/sockelbeslag-25-vit-2500-mm.html
BSOD: Fv på brunnar brukar vara fjärrvärme, men jag har svårt att tro att det skulle vara något fjärrvärmerelaterat såsom ventil eller mätare bakom den där luckan.
Theres Thelander: [citat] Målarfog/latexfog är samma sak. Tar ni vit fog behöver ni ev inte måla, det beror på hur petiga ni är 😊
Kieron: [citat] Har du möjlighet att följa upp med lite bilder? Vi är i samma sits som du var
Hybro: Det är gemytligt o fint vid gränsen, men folk ska packa sig centralt😉
daddydj: Lys med en ficklampa och kolla om du kan se något. Troligen har du bakom brädan i tur och ordning en luftspalt, en skiva/utegips/Board, isolering, plastfolie och slutligen innerväggmaterial.
Per-Fredrik: Tack för era snabba och bra svar! [citat] Haha nervös novis som jag är hann jag först bli osäker av den där, men i slutändan var ironin tydlig nog även för mig 😅
Joe90: förlåt för de dåliga bilderna men man kan nästan se träet under fasaden!
Knubbe 37: Jag fick loss den efter en stunds bankande med släggan på bulten & fölängningenn men hjulmutternyckelngen !
neo11: Det är väl bara att gå ut halva vita hörnans längd runt hörnet, och sen rakt ner. Med en plåt eller sockel, inte gå in i det "rosa".
Oldboy: Jaaaa, det är så där det brukar vara. Mkt pyssel på plats, mer omfattande jobb än beräknat, och naturligtvis tar det betydligt längre tid än estimerat. 🤔🙄
tergo: [citat] finns skivor med färg https://www.steni.se/produkter/fasadskivor/
Totto1955: Som syns på bilderna är det sprickor i putsen och fukt har fått färgen att släppa. Jag har börjat skrapa bort bubblor och lös färg och petat loss puts under marknivå. Det rör sig om en utbyggnad som delvis står på berg vilket medfört att underliggande isolering kommit strax under marknivå. Därför är sockeln putsad på isoleringen längst nere, på ett putsnät. Antagligen har
emifre: Jag får liknande fläckar på hösten, dock på en murad grundmur. Min gissning är att det beror på de stora skillnaderna i temperatur mellan natt och dag. Väggen är fortfarande relativt varm men luften kall, då kan det bli kondens. Sen kan man fundera på vad det är som gör att det händer just där, kanske finns det en radiator i närheten eller en skarv i isolering just där. Frågan
BirgitS: En bra början är väl att du själv läser besiktningsmanualen för måleriarbeten så att du vet att du inte ställer orimliga krav. Den finns här: https://www.maleriforetagen.se/maleribranschen/besiktning-av-maleriarbeten/ En del besiktningsmän kan man hitta på www.sbr.se men jag vet inte om de just besiktigar målningsarbeten. Annars är det som när man anlitar hantverkare, be andra om
Ohchips: Är det nybygge eller utbyggnad? Ska du ha tak eller utan över altanen? Tror forumet får lättare att svara om man vet förutsättningarna.
neo11: https://alcro.se/sites/default/files/pim/documents/Granit_Täckfärg_SV_PDS_Alcro.pdf_0.pdf Ja, finns någon liten mening om det. Men har aldrig använt själv. Och skulle personligen inte heller göra det, ser ingen poäng, speciellt inte hos dig. Men du gör som du vill. Du skriver skydda mot fukt, vad menas. Putsen är ju diffusionsöppen, kan andas. Drar man på primer och mer täta produkter
Stefan1972: Ytan ärt så liten ändå så det spelar nog ingen roll hur man gör.