N
utseendet har väl ingenting med saken att göra.
Fast du har faktiskt lite rätt, vill du ha ett plastigt utseende på fasaden så kör du ovanstående system.
Vill man ha en matt kulör med äkta putsfärg kör man enbart bruk och som inte innehåller plast.

M
N neo11 skrev:
utseendet har väl ingenting med saken att göra.
Fast du har faktiskt lite rätt, vill du ha ett plastigt utseende på fasaden så kör du ovanstående system.
Vill man ha en matt kulör med äkta putsfärg kör man enbart bruk och som inte innehåller plast.
Du kan ju ha flera olika utföranden på putsen, så jo det spelar roll vilken puts du använder

N
Ja, det håller jag med om.
Inom kalkbaserade produkter har man

Genomfärgad rivputs (terrasit).

Putsad riven fasad och sen färgad med stänkputs (gräng)

Putsad riven fasad med kalkfärg

Eller slammad fasad med kalkfärg

Finns fler alternativ vet jag, men.

Har inte läst på utseendet på plastprodukterna, men du får gärna informera mig.
Men där är oftast plastgräng eller liknande färg.

TS borde väl också komma med en åsikt kanske.

• Gilla
muraren2
  • Laddar…
J Jan Andersson8 skrev:
Ska tilläggsisolera (80-100mm) och putsa min fasad. Är en massiv tegelstomme som är putsad utanpå idag. Har fått två offerter som är liknande prismässigt.
Den ena med StoTherm Vario D med isolering av dränerande EPS, den andra med Caparol tjockputs k20 på mineralull.

Vad är att föredra? Bägge entreprenörerna säger att deras system är bäst.
Hur gick det Jan, vilken metod/fabrikat blev det och hur gick resonemanget? Undrar även vad du har innanför teglet som du fäst tilläggsisoleringen på. Antar att du rev teglet. Står själv inför liknande projekt.

D DiddeW skrev:
Hur gick det Jan, vilken metod/fabrikat blev det och hur gick resonemanget? Undrar även vad du har innanför teglet som du fäst tilläggsisoleringen på. Antar att du rev teglet. Står själv inför liknande projekt.
Det blev tjockputs på 10cm miniralull.

Svårt att veta om det var rätt val, det märks nog med tiden. Än så länge verkar allt ok. Båda systemen verkar ha sina fördelar. Valet på tjockputs blev främst för att det verkade tåla mer slag/åverkan utan skada.

Själva stommen i huset är tegel som var putsat (men helt utan isolering). Så teglet revs inte för då hade det inte funnits något hus kvar😀.

• Gilla
DiddeW
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.