Är det möjligt att måla eller lägga puts eller på något annat vis förändra fasaden på ett tegelhus? Det är brunt tegel, huset är byggt -82 ... gissar att det är bränt tegel tror jag det heter? Skulle vilja göra huset ljusare.

Det finns flera sätt du kan förändra fasaden. Du kan måla med en speciell färg (silikat färg). Du kan putsa fasaden i valfri färg. Du kan filta fasaden (en putsningsteknik)- då syns teglet igenom putsen en aning.

Om du har knäckt tegel (knögligt o skrovligt) är det svårare än om du har ett relativt slätt o platt tegel.

Filta låter intressant! Är det något man kan göra själv eller bör man anlita en hantverkare? Kan man få en prisuppskattning mellan tummen och lillfingret?

Det jag är ute efter är något i den här stilen:

• fasad.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har aldrig putsat ett hus själv, men spontant tror jag att det är något som en duktig murare ska göra - alternativt att en murare lär upp dig under någon dag.

Priset har jag svårt att säga något om. Själva bruket borde vara tämligen billigt så den stora kostnaden är säkert arbetskostnaden. Ta kontkt med en hantverkare o be dem om råd angående detta, det finns flera faktorer som spelar roll.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.