K
Kongo: STO har special plugg till puts på cellplast. man borrar ett 8mm hål sen skruvar man in pluggen med en torx. ligger en tätning mellan pluggen och fasaden så det blir helt tätt.. pluggen klarar 5KG
1 svar · 7,9k läst
A
AndersS: Ta gärna en 70-80 bredd då det annars blir ett väldigt måttande när du sedan spikar panelen. Jag har kört mestadels med 34*80, men det kanske är lite i överkant. Handlar direkt på en såg så jag köper vad som finns framme i "lösvikt" då de inte vill bryta hela buntar som går på export, men istället kompenserar priset utifrån vad jag har behov av.
4 svar · 4,0k läst
A
Aqvilin: Hej. Har köpt ett gult tegelhus från 50-talet. Nu är det så att det ser ut att vara lite mossa eller något på teglet. Är det bara att ta fram högtryckstvätten eller finns det något smidigare sätt?
0 svar · 3,4k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Det beror helt och hållet på vilken typ av färg de har använt. Är det t.ex. pulverlackat blir det svårt att måla på något överhuvudtaget. Om det är vanlig lackfärg, kan en vanlig maskinlack fungera. Kolla upp med porttillverkaren och sedan med din färgbutik.
1 svar · 8,3k läst
M
martin_skold: Hej! Jag ska tilläggsisolera mitt hus. Det är reverterat med spikat tegel på stående plank. Putsen har delvis lossnat. Tanken är ju då att isolera detta, och sedan putsa igen med sån där vaddetnuheter vass puts.. vad ska man tänka på? måste man laga putsen innan så att den nya fasaden blir jämn? Ska man knacka ner all puts? ska man knacka ner allt tegel oxå? Är det någon som har
0 svar · 3,5k läst
R
rudie78: Det går utmärkt att Putsa på Mexi, du bör tänka på att grunda med Vitgrund (finns färdigt i säck) sen så är det bara att putsa på. Ett förslag är att putsa med C-bruk (finns färdigt på säck), som är ett relativt svagtbruk men som också klarar dem eventuella rörelserna som blir när väggen blir uppvärmd. Tänk på att tvätta/vattna väggen inna ndu börjar att grunda och
1 svar · 6,8k läst
J
JohanLysmask: Hej! Skedde en litten miss när jag skulle borra igenom min vägg ut till garaget! Hamnade dock precis utanför garaget, så en tegelsten sprack sönder! Det yttersta på tegelstenen trillade av och gick i små bitar. Finns det något sätt som man kan "fuska" ihop detta på? Eller måste jag ringa in en murare som kommer och knackar bort den gamla stenen och pillar dit en ny? Vad kan detta
0 svar · 5,9k läst
P
pleximaster: Om det är stenhus så kalka med riktig kalkfärg typ malarkalk.se Kalk fungerar som offerskikt och smuts som fastnar faller av med kalken. Man får måla lite oftare men det går mycket snabbt och kalk är billigt jämfört med plastiga silikat (enkomponentssilikat) och siliconhartsfärger. Jag tror att många faktiskt är ute efter den kalkade ytan och färgen många gånger men de tror att
22 svar · 40,6k läst
·
S
sj56: de sitter i nedersta skiftet
2 svar · 4,5k läst
D
duell: Vi skulle egentligen haft vindpapp på vårt hus, men i och med att vintern närmar sig och vi har allmänt ont om tid så har vi skaffat utegips istället. Sedan att det blåser ungefär hela tiden vid denna årstiden i Göteborgs skärgård gör ju att det blir svårt att hinna få upp fasaden innan vindpappen har blåst sönder. Jag funderar dock på att sätta vindpappen utanpå gipsen som
0 svar · 3,7k läst
R
Rogero: Nu är det dags för övervintring. Återkommer i frågan till våren!
4 svar · 7,2k läst
Immobil
Immobil: Har du sett denna tråden: http://forum.byggahus.se/altan-uteplats/8089-smidesraecke.html#post180128
3 svar · 11,6k läst
K
klingsta: Ska putsa om mitt 30-talshus i Stockholm. Tacksam för tips på bra och prisvärda putsfirmor. Tack på förhand! /Jörgen
0 svar · 3,5k läst
ylven
ylven: Varning för ytong - det kan vara kombinerat med blå lättbetong också, dvs risk för höga radonhalter! Vänner till oss köpte ett hus av vita Ytong-element som visade sig ha blå lättbetong runt fönster mm, särskilt i källaren. Undersök huset noga (mha geigermätare) för att få svar på om huset innehåller blåbetong, så att ni inte får samma överraskning.
6 svar · 5,3k läst
·
K
ktm250: Låter som en sättningsspricka. Kratsa ur och laga med bruk i samma styrka som sitter idag.
1 svar · 3,8k läst
DVE
DVE: Hm... Är det ett så ovanligt byggsystem??.... Nog för att dom på bygghandeln sa att dom precis börjat sälja dom va men... DVE
1 svar · 2,7k läst
D
Donald Trump: Poängen med eternit är just att man inte ska göra ett enaste dugg med den så att måla en eternitfasad är inte bara korkat, utan idiotiskt. I ditt fall så var det ju nu den tidigare ägaren som tyckte att det verkade smart att byta ett helt underhållsfritt material (eternit) mot ett som måste bytas vart tionde år (målarfärg). Om du nu ändå ska måla igen, och igen, och igenoch
1 svar · 3,9k läst
S
snickar_lasse: hej! gå till en trävaruaffär,o beställ. be o få pris
1 svar · 7,0k läst
·
J
Johan F: Har du 20mm är det ännu bättre! Men det måttet beror på vilken dimension du har på bärläkten. Mvh Johan
5 svar · 3,7k läst
ylven
ylven: Sök på saneringsslip eller betonggiraff. Jag ska själv hyra en för att slipa bort färg i källaren. Såg bilder där de slipar bort ojämnheter efter formvirke, så förutsatt att det inte är en alldeles för mjuk vägg du har (gips?) så ska det nog gå bra.
1 svar · 3,4k läst
Z
Zombocom: Ser riktigt snyggt ut!!.. blir lite avendsjuk =)
7 svar · 3,0k läst
·
C
Cyphera: Vad kostar en sån här behandling? Måste hela huset behandlas eller t.ex. bara en påverkad kortsida?
2 svar · 10,3k läst
V
verktygsgurun: Eller be en plåtslagare bocka till en L-profil i lämlig färg för att klä in glipan mellan dörr o puts... Staffan
2 svar · 8,7k läst
V
verktygsgurun: Jo ni har rätt...såg fel...men utrymmet bakon fodret skall inte fyllas med isolering...bara att bygga upp bakom med lämlig tjocklek på virke så fodret inte bara sitter fast i smygen.. Staffan
21 svar · 31,4k läst
·
DVE
DVE: hm.. Lärken håller längre säger du?? Hur är hållbarheten med Ceder då? Tanken är att jag vil ha en fasad som är mer eller mindre underhållsfri. Tänkte att träet kan få leva sitt eget liv och bli gråare med tiden men jag tänkte inte att jag skulle behöva underhålla det så mkt. Vilket är bäst ur hållbarhets synpunkt?
4 svar · 30,2k läst
A
Alko: Jag skulle nog resonera så, att när man ändå "håller på" kan man lika gärna passa på att få bort eterniten också. En granne har nyligen plokcat bort all eternit och satt upp liggande panel på hela huset. Låter som ett jättejobb, men det tog typ två dagar, sen förstås en hel del tid på fönsterfoder etc. Men jag blev förvånad att det går så snabbt ändå att byta fasad... /A
3 svar · 4,2k läst
M
Method Man: perstr, det låter intressant. Du har ingen bra bild på er fasad?
8 svar · 11,3k läst
Ö
öland: Jag har idag försökt att med hettvätt försöka få bort "skiten" på min vita tegelfasad, men inte ens det hjälpte. Måste jag använda några kemikalier, iså fall vilka. Det är på vissa ställen svart och det har vuxit ett vildvin där med sina sugfötter som inte heller ville släppa. Någon som vet vad jag ska göra?
0 svar · 2,7k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Ett skärmtak på en fasad (helst söder naturligtvis) bryter av höjdintrycket. Över första våningens fönster naturligtvis. Jag satte upp det på ett av mina hus. Enkelt utförande med imiterat tegel i plåt. Det "lugnade ned" en orolig fasad. //KoW
1 svar · 2,5k läst
L
ltz: Nje, slammade med cement + vatten, dvs inte a-bruk. cement + vatten blir någon millimetertjock yta för att få annan bruk att fästa bättre.. det var så jag använde det iallafall..
6 svar · 3,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.