jag har bytt panel och köpte stockpanel..det är ju hyvlat och det finns ingen möjlighet att vända dem inåt då den ju är format som ett U...så det blir hyvlat utåt och Beckers Perfekt grund och täckfärg så får man hoppas det håller i 15 år som utlovad...

Att färgen ser fin ut och sitter kvar år efter år på gamla hus beror nog snarare mer på färgen man använde då.
Tyvärr säljs det ju bara "miljövänlig" färg numera och då får man istället använda massa rengöringsmedel och måla om oftare.
Undrar vad som är bäst för miljön ja...

- Håkan

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
Skall man hård dra det så skall väl man sätta panelen (om man har stående) "medhårs" uppifrån och ner ?

Just så gjorde jag men hur många gör egentligen detta idag????

varför är den ena sidan hyvlad?? ingen som har nått bra svar på det

ByggaNytt skrev:
Kul fråga!

Men jag gjorde faktisk så när jag panelade förra huset 1982.
Bräderna (fina granbrädor från Dorotea) var märkbart ludna åt ena hållet.

Attention to detail!

//KoW

• Gilla
Pielstick
  • Laddar…
ByggaNytt skrev:
Förmodligen inte en promille om ens det........Så du e lite speciell...:-)

Jag bytte ett par dåliga brädor i min fasad för att antal år sedan, och missade detta (nja, egentligen så kände jag inte till det när jag bytte brädorna). Jag ser skillanden mellan brädorna varje dag ( de sitter nära ytterdörren) och jag grämer mej varje dag åxå.

Ohyvlade sidan utåt om du tänker måla med slamfärg (tex Falu röd) kan det var föklaringen till olika åsikter? Hyvlingen görs för att få exakt tjocklek har jag för mig, eller bara för att man helt enkelt ska kunna välja hur man vill ha det!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.