6 134 läst ·
3 svar
6k läst
3 svar
Tvätta ny träpanelfasad före målning
Medlem
· Uppsala Län
· 389 inlägg
Har för avsikt att måla vårt nya hus vars fasad stått ute sedan sista Januari. Stommen kommer från östergötland och jag fruktar att det kan vara ökänt Gudrunvirke till panelen.
För att vara ordentlig funderar jag på att tvätta fasaden innan målning för att få bort eventuella mögelsporer och annat som kan ha satt sig på fasaden och kan nära mögel. Är detta bortkastad ansträngning?
Vad bör jag tvätta med?
Knutarna skall målas med Teknos "high end" system Nordic Eko (akrylat på toppen), balkong med deras oljefärg medan panelen Falu rödfärg (mörkröd: 10 röd : 1 svart).
Såg på plus att man testat fasadtvätt inför ommålning och kommit fram till att vanligt YES var det bästa. Någon som kanske såg inslaget?
Ska bli varmt mot slutet av veckan och då förhoppningsvis bra torkväder efter tvätten.
Tipps mottages tacksamt.
För att vara ordentlig funderar jag på att tvätta fasaden innan målning för att få bort eventuella mögelsporer och annat som kan ha satt sig på fasaden och kan nära mögel. Är detta bortkastad ansträngning?
Vad bör jag tvätta med?
Knutarna skall målas med Teknos "high end" system Nordic Eko (akrylat på toppen), balkong med deras oljefärg medan panelen Falu rödfärg (mörkröd: 10 röd : 1 svart).
Såg på plus att man testat fasadtvätt inför ommålning och kommit fram till att vanligt YES var det bästa. Någon som kanske såg inslaget?
Ska bli varmt mot slutet av veckan och då förhoppningsvis bra torkväder efter tvätten.
Tipps mottages tacksamt.
Produkter som diskuteras: "fasadtvätt"
Underhållstvätt Jape
För målade och övriga ytor utom- och inomhus
49 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Uppsala Län
· 389 inlägg
20-30% klorinlösning, sprayas på, verka 15 minuter sköljs av, rekomenderas för falurödfärg:
http://www.falurodfarg.com/frf_templates/QnAPage.aspx?id=701
Frågan som kvarstår är om det är OK förbehandling för de andra färgerna också?
Torktid efter att ha sköljt fasaden?
15% fukthalt sägs ska råda innan man målar falurödfärg, men jag har inte möjlighet att göra fuktmätning. Någon som har några bra tumregler?
http://www.falurodfarg.com/frf_templates/QnAPage.aspx?id=701
Frågan som kvarstår är om det är OK förbehandling för de andra färgerna också?
Torktid efter att ha sköljt fasaden?
15% fukthalt sägs ska råda innan man målar falurödfärg, men jag har inte möjlighet att göra fuktmätning. Någon som har några bra tumregler?
Tja!
JAg körde en vända på huset med stålborsten eftersom ytträet hade hunnit åldras. HUset var ju inte grundmålat. Massa ytligt mjukträ lossnade vilket annars hade utgjort fästytan för färgen. Körde sen med vanlig kvast på fasaden. Hoppas det fick bort eventuella sporer....
JAg körde en vända på huset med stålborsten eftersom ytträet hade hunnit åldras. HUset var ju inte grundmålat. Massa ytligt mjukträ lossnade vilket annars hade utgjort fästytan för färgen. Körde sen med vanlig kvast på fasaden. Hoppas det fick bort eventuella sporer....
Under takutsprånget på råsponten hade det blivit angrepp
under vintern.
Körde med roterande stålborste på borrmaskin. Andningsskydd rekommenderas!
Det var dock inga stora mängder med svarta prickar. Försökte först med fasad och algtvätt
men det bet inte särskilt bra.
under vintern.
Körde med roterande stålborste på borrmaskin. Andningsskydd rekommenderas!
Det var dock inga stora mängder med svarta prickar. Försökte först med fasad och algtvätt
men det bet inte särskilt bra.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden