26 453 läst ·
20 svar
26k läst
20 svar
sprutmåla en gammal lada !!
Tja det beror väl på Saturnus! Både vad gäller skicket på fasaden d.v.s om det fins torrsprickor eller glipor samt vilken högtryckstvätt det är frågan om. Använder man högtryckstvätt så skall det vara en med lågt tryck och rikligt med vatten. Har fasaden torrsprickor eller glipor i lockpanelen så kan man visst trycka in vatten i träet och sedan få mögelskador eller röta om man inte låter träet torka innan målning. Försiktighet vid högtryckstvättning bör också iaktagas så att man inte skadar träet eller spolar ur fibrerna så att det reser sig.
Visst kan man använda sig av högtryckstvätt bara man känner till eventuella konsekvenser. Peronligen använder jag mig av en spann med fasadtvätt och skurborste med skaft och spolar försiktigt av med vattenslang och lågt tryck.
Visst kan man använda sig av högtryckstvätt bara man känner till eventuella konsekvenser. Peronligen använder jag mig av en spann med fasadtvätt och skurborste med skaft och spolar försiktigt av med vattenslang och lågt tryck.
Produkter som diskuteras: "fasadtvätt"
Grön-Fri Proffs 5 liter Jape
Tvätta bort alger utomhus
1 398 kr inkl moms
Läs mer
Även jag har tidigare varit tveksam till att använda högtryckstvätten till fasader mm, men i våras så provade jag högtrycket för att göra rent vindskivorna på ena sidan av huset. Rent blev det, alger och lite dåligt sittande färg åkte med, så det var väl bra så långt.
Det som var mindre bra var att vindskivorna "aldrig" torkade, när man efter en vecka kände på skivorna, så kändes de fortfarande fuktiga. Detta var alltså i april i år, efter en period av torrt och blåsigt väder. Jag väntade ytterligare två veckor innan jag vågade måla mina vindskivor. Så på andra gavelns vindskivor blev det borste, såpa, varmt vatten och handpåläggning i stället.
Det som var mindre bra var att vindskivorna "aldrig" torkade, när man efter en vecka kände på skivorna, så kändes de fortfarande fuktiga. Detta var alltså i april i år, efter en period av torrt och blåsigt väder. Jag väntade ytterligare två veckor innan jag vågade måla mina vindskivor. Så på andra gavelns vindskivor blev det borste, såpa, varmt vatten och handpåläggning i stället.
Själv funderar jag på följande spruta att måla röd slamfärg (typ falu rödfärg) med denna:
Texturspruta
Vet dock inte om det fungerar men det kan ju vara värt ett försök iaf, fungerar det så är det ju förmodligen ganska tidsbesparande, eller iaf roligare..
Rödfärg kan man ju få rackarns billigt, till min kommande renovering har jag fått en offert där rödfärgen ingår. Kostnaden där är då 1300:- för att måla 200 kvm.....
Texturspruta
Vet dock inte om det fungerar men det kan ju vara värt ett försök iaf, fungerar det så är det ju förmodligen ganska tidsbesparande, eller iaf roligare..
Rödfärg kan man ju få rackarns billigt, till min kommande renovering har jag fått en offert där rödfärgen ingår. Kostnaden där är då 1300:- för att måla 200 kvm.....
Medlem
· Älvsborg/Göteborg
· 235 inlägg
vart köper man riktig "äkta" falurödfärg på 200l fat?
Gärna i gbg trakten!
Gärna i gbg trakten!
Är man någorlunda försiktig med det så går det alldeles utmärkt.Snurre skrev:Tja det beror väl på Saturnus! Både vad gäller skicket på fasaden d.v.s om det fins torrsprickor eller glipor samt vilken högtryckstvätt det är frågan om. Använder man högtryckstvätt så skall det vara en med lågt tryck och rikligt med vatten. Har fasaden torrsprickor eller glipor i lockpanelen så kan man visst trycka in vatten i träet och sedan få mögelskador eller röta om man inte låter träet torka innan målning. Försiktighet vid högtryckstvättning bör också iaktagas så att man inte skadar träet eller spolar ur fibrerna så att det reser sig.
Åtminstone om du , som i det är fallet, ska måla slamfärg.
Är det tal om "riktig" färg, dvs alkyd, akrylat osv. så hade jag nog inte gjort det.
Fukthalten ska vara bra låg då, och det tar rätt länge att torka ut virket tillräckligt.
För att man ska få önskvärd effekt med högtrycken vid borttagning av färg måste man gå hyfsat nära, vilket matar in tillräckligt med vatten för att det ska behöva stå naket länge och torka.
Men som sagt, vid slamfärgsmålning är det ingen fara, färgen är relativt okänslig för hög fukthalt vid målning.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden