Jag lyckades spräcka bort delar av tegelstenar när jag klammade kabel på min fasad. Ja, jag vet att det var osedvanligt klumpigt att borra med borrhammare så nära kanten - men gjort är gjort. Tyvärr är det bortspräckta i småbitar, så det går inte att bara "limma" tillbaka. Det handlar om ca tum-stora bitar som saknas i tegelstenen.
Jag har ett eget förslag som går ut på att jag krossar en lerkruka i samma färg (terakotta) alternativt en reservtegelsten till småsmulor. Sedan blandar jag detta med måttligt med gipsbaserat spackel (typ Ardumur) och reparerar med detta spackel som jag skrapar lite struktur i innan det brunnit klart. Primas med betongprimer innan. Om det blir för blekt med denna metod funderar jag på araldit istället för gips, men det blir så klart avsevärt dyrare och risken är att ytan blir glansig. Cement är ett tredje alternativ, men det är ju rätt mörkt.
Frågan är dels om detta håller (utvidgningskoefficient mm på tegel kontra gips) samt om någon har ett bättre förslag?
Kan komma på ytterligare en metod själv som skulle vara att be färgaffären att bryta mitt gipsspackel till rätt färg, men då gäller det att ha gasen i botten hem sedan. Tror inte att jag klarar det.
Pen