Byggahus.se

Revetering med kalkbruk

1. M
    Medlem Nivå 1
    Vi ska låta revetera om en f.d. industribyggnad med kalkbruk. Antingenmed ett färdigblandat bruk som innehåller haydraulkalk annars med Kalkbruk E som man blandar i sand. Finns det någon som vet vilket som blir bäst ekonomiskt.
    De gamla träpliggarna vill muraren ta bort och använda ett putsnät, innanför detta ett vindpapp direkt mot träet. Sedan putsa upp ett 3cm tjockt lager som senare skall infärgas. Tar gärna emot råd inför denna renovering .

Michael

2. P
    Medlem Nivå 6
    Vad är det för stomme till att börja med? Timmer? Hur gammal är byggnaden? Finns det kända rörelser i stommen på några platser. Är det nyligen dränerat?

Om vi nu antar att det är en timmerstomme som inte rör sig så mycket skulle jag göra lika dant som tidigare. Hur länge höll förra reverteringen?

Att blanda bruket själv är billigare än färdigblandat bruk. Du kan få hydraliskt bruk från murkalk beroende på vad du blandar i. Ju mer hydraliskt ett bruk är ju hårdare blir det med större risk för sprickbildning när stommen rör sig.

Nät är bra om det är svetsat och galvat. Nät kan man använda även på piggarna men vindpappens vara eller inte tycker jag verkar onödig. Om den är tät (som vissa sorters tjärpapp är det i många fall inte bra då den påverkar fuktvandringen i väggen. Bruket stoppar vinden. Sätter man en vindpapp plu nät så kommer bruket endas hänga i nätetsuppfästningar utan någon support av stommens oregelbundenheler. Har man massa rörelser i huset få kan man bygga med en tjockare vindskiva typ asfaboard, fästa nät med speciella ankare och putsa ytanpå detta. Då får man ett skal som sitter utanpå huset stomme som kan röra sig lite mer. Det är dock inte helt förenat utan problem.

Jag skulle inte använda ett hydraliskt bruk direkt på stommen utan ett så mjukt och följsamt bruk som möjligt. Ingen vindpapp. Eventuellt behålla piggarna om de är ok, eventuellt i kombination med nät (då lite tjockare putslager). Avfägrat med riktig kalkfärg min personliga favorit leverantör är malarkalk.se

mvh plexi

3. Dr_Jerkyll
    Medlem Nivå 9
    Hej MHLD, vi står i samma situation märker jag. Jag är inte alls i samma nivå som pleximaster här, men ska du putsa direkt mot trästommen så skulle jag helt klart välja rent kalkbruk. Vi har en fasad reveterad kring sekelskiftet, lagad med cementbruk. Det gamla kalkbruket håller än, medan lagningarna som är ca 20 år gamla är helt förstörda. Jag ver inte än hur jag själv ska göra, men som det ser ut så behöver jag stocka ut 4-5 cm om jag putsar direkt mot stommen, så jag funderar fakriskt på asfaboard för att komma ut lite och slippa slå på så jädra mycket. Och då kan man ju kanske fundera på hydraliskt bruk i alla fall. Men jag vet inte än...

(pleximaster, du har ett PM)