Hur skulle ni gjort/räknat?

Offerten är på 79.000:- ink moms, då ingår skrapning, tvättning, grund och två lager täckfärg, Beckers perfekt akrylat. Altan, farstukvist och grunden ingår också.

Huset är på två plan á 90m2 med källaren en meter ovan markplan. Ordentligt höga gavlar som följd alltså.
Efter att ha räknat bort färgkostnad på 15.000 (mellan 10 och 15k sa firman) och dragit av ROT så hamnar allt på 47.000:- ink moms.

79-15=64/2=32+15=47.000

Om vi gör det själv.
Färg plus penslar till tjocka släkten 20.000:-? (Svårt att få firmans pris på färgen väl?)
Svartställning runt huset 10.000:-
En jävla massa arbete och ingen garanti.

Ser man det så här känns det som att 17.000 är billigt för att slippa göra skiten.
Eller vad tror ni? Har jag räknat för högt på färgkostnaden om jag gör det själv?

Med största sannorlikhet så har färgfirman räknat på listpris när de har grëtt dig pris på färgen. Det är ju liksom del i deras förstjänst vanligtvis (att de kan ta mellanskillnaden mellan listpris och sitt rabatterade pris). Du borde (om det gäller färg till ett helt hus) kunna få en ganska ordentlig rabatt på listpris om du ber om en offert hos ex Flugger eller någon annan färghandlare. 20% är väl rimligt, jag tror att medlemmar i villaägarna alltid har typ 15% på Flugger. Tänk även på att ex Bauhaus ofta har rea på husfärg. Om du inte vill göra jobbet själv så kan du ju alltid be att få offerten från målerifirman specad på materialkostnad (vilken färg och pris per liter) och sedan se om du kan handla billigare än det pris som de ger dig. Om du kan det så använd då det i förhandlingen om ditt offererade pris. Och ta offerter från flera! Det brukar löna sig.

För övrigt: Jag skulle nog inte ha gjort det själv. Som du säger - massor av jobb. Å andra sidan - 17 000 kan du bjuda alla som var med och jobbade på något riktigt kul för. Och ha en slant över. Tål att tänkas på... :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.