På vårt hus har man valt att sätta asfaboard och ny brädpanel ovanpå den gamla (slitna och delvis algpåväxta, förmodligen rödfärgade men spår av färg finns bara kvar där lockläkten suttit) brädfodringen, lockläkterna bortplockade. Timmervägg innanför. Det såg likadant ut på min systers hus som ligger i samma område när hon renoverade förra sommaren. Här har nog tidigare ägare satt upp asfa och brädpanel under det senaste decenniet, möjligen de senaste två.
Varför har man gjort så? Är det av slöhet? En aning mer isolering? Finns inte risken att det blir för tätt/fuktigt vid en sådan här konstruktion? Eller är det rent av en gångbar konstruktion även om jag tycker det känns lite konstigt?