7 899 läst ·
5 svar
8k läst
5 svar
Alcro Fasad Täcklasyr över Demidekk?
Hej!
Känner någon till om det är OK att måla över Demidekk (alkydoljemodifierad akryl) med ex Alcro FASAD Täcklasyr
( med "det unika bindemedlet, alkyd-akrylat hybrid" - låter det inte lite som samma sak?)
Jag har sedan tidigare alltid hört att man inte ska måla över latexfärg (akrylat) med oljefärg (alkyd), men vad ska man tro om dessa?
Tacksam för svar av någon som är insatt i det hela
Hälsningar
Glasse
Känner någon till om det är OK att måla över Demidekk (alkydoljemodifierad akryl) med ex Alcro FASAD Täcklasyr
( med "det unika bindemedlet, alkyd-akrylat hybrid" - låter det inte lite som samma sak?)
Jag har sedan tidigare alltid hört att man inte ska måla över latexfärg (akrylat) med oljefärg (alkyd), men vad ska man tro om dessa?
Hälsningar
Glasse
Det är helt ok att måla över Demidekk med Alcro Fasad Täcklasyr. Och ja, du har rätt, det är samma sorts bindemedel i de bägge produkterna.Glasse skrev:Hej!
Hälsningar
Glasse
Vad som gäller när man ska måla över en alkydoljefärg med en akrylat rekommenderas en grundning innan. Detta för att vara på den säkra sidan att färgen inte ska släppa efter ett tag.
Hej
Demidek optimal är väl en av marknadens bästa färger, Är Alcro Fasad Täcklasyr ännu bättre? Innehålls mässigt tycks det ju vara samma färg. Något som provat den och har erfarenhet?
Håller just på och funderar vilken färg man skall använda, sist det begav sig målade jag med Alcro Front V vilket resulterat i mögelpåväxt speciellt på norrsidan.
Demidek optimal är väl en av marknadens bästa färger, Är Alcro Fasad Täcklasyr ännu bättre? Innehålls mässigt tycks det ju vara samma färg. Något som provat den och har erfarenhet?
Håller just på och funderar vilken färg man skall använda, sist det begav sig målade jag med Alcro Front V vilket resulterat i mögelpåväxt speciellt på norrsidan.
Skulle jag välja mellan Demidekken och täcklasyr från Alcro, skulle jag ta Demidekken sjudagar i veckan. Har själv sett hur många hus som är målade med täcklasyr, ser ut efter fem-sex år. Demidekk må vara bra på marknadsföring, men färgen är också bra.
Klicka här för att svara