R
RtZ
Bannad
· Västra Götaland (Göteborg)
· 356 inlägg
RtZ
Bannad
- Västra Götaland (Göteborg)
- 356 inlägg
Jag har en utbyggnad på huset som idag har träfasad och jag har funderingar på att någon gång i framtiden byta ut den.
Det jag vill ha i så fall är ett utseende som på bilderna jag bifogade, och det är ganska vanligt hos nyproducerade hus. Men vad väljer jag då för material? Faspanel, z-panel eller vad och vad för träslag? Och sedan behandlar med den med någon sorts pigmenterad linolja för att få denna färgton?
Tack på förhand
Det jag vill ha i så fall är ett utseende som på bilderna jag bifogade, och det är ganska vanligt hos nyproducerade hus. Men vad väljer jag då för material? Faspanel, z-panel eller vad och vad för träslag? Och sedan behandlar med den med någon sorts pigmenterad linolja för att få denna färgton?
Tack på förhand
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Det ser misstänkt ut som cederträ spikat med rostfria spik.
Underhåll behövs inte, men man kan olja det om man vill.
Finns bl.a. här: www.cedertra.se
Cederträ är min favorit bland träslag. Tyvärr också ganska dyrt . . .
Underhåll behövs inte, men man kan olja det om man vill.
Finns bl.a. här: www.cedertra.se
Cederträ är min favorit bland träslag. Tyvärr också ganska dyrt . . .
Tjenare ! På bilden är det ceder. Jag blir allt mer tveksam till behandling utav cedern. I området där Ceder trä Väst håller till, finns en del fasader att kolla på. En nyoljad ceder fasad är kanon fin o se på. En torr obehandlad ceder fasad blir med åren silvergrå,(blöt mörk).
Klicka här för att svara