Byggahus.se

Fråga: Fasadtegel bort - Originaltegel/puts fram

2k läst  1 svar

1. P
    Medlem Nivå 1
    Hur svårt, dyrt och tidskrävande är det att ta bort fasadteglet från ett tegelhus från tidigt 30-tal? Är det någon som har erfarenhet av liknande arbete och vad prislappen ungefär bör landa på? Ser gärna en uppdelning enligt följande:

DEL 1 - Rivning
    Få ner allt fasadtegel samt frakta bort det.

DEL 2 - Putsa
    Putsa upp originalfasaden. Den lär ju behöva sig en omgång efter sin tid bakom mexiteglet.

DEL ? - Isolering
    Finns det nån anledning eller möjlighet att isolera huset utvändigt i samband med det här arbetet? Kanske är helt snett att göra så, men passar på att fråga.

Mer husfakta:
    byggår 30-tal, tegelstomme, 1 1/2 plan (ca 60 graders takvinkel, så det e högt och en rejäl vind överst) så det behövs definitivt byggställningar. Fasadteglet är relativt dåligt uppsatt, har börjat spricka, har alltför ytlig armering och är dessutom estetiskt relativt fult.

Har sökt runt en del på forumet och hittat en del trådar om liknande projekt, men inget som riktigt svarar på det jag vill åt. Har jag missat nån tråd så länka mig gärna, annars hoppas jag någon tagit sig igenom ett liknande projekt, eller någon av de olika delarna ovan.
    Tack på förhand!

2. M
    Medlem Nivå 1
    Nu var det ett tag sedan du la in frågan så du kanske har fått svar på annat sätt? Jag står i alla fall inför exakt samma projekt som du, på ett i princip likadant hus, byggt 31. Jag har fått en del svar på olika håll.

- Att riva teglet verkar inte så svårt eller tidskrävande (dock tugnt...). Jag tog upp ett större hål i min tegelfasad (ett gammalt fönster som var igenmurat...) och det var inte speciellt svårt. Körde med vinkelslip för att få upp en spalt, sedan med bilhammare och slägga. Fasadtegel är normalt endast 6 cm och ganska lätt att knacka ner. Riva bör man kunna göra själv. Byggställning behövs!

- Fasaden lär behöva putsas. Jag har originalputsen kvar bakom teglet och den ser inge vidare ut. Porös som mariekex. Detta är nog ett jobb för fackmän.

- Man bör nog passa på att isolera lite när man ändå håller på. Det finns isolerande skivor som man kan sätta upp innan man putsar. De bygger ju lite men inte alls lika mycket som teglet gjorde.

Ett alternativ är att låta en firma göra alltihop. Jag har bekanta som gjorde detta i somras. De fick ett fast pris på 210000 kr (från en firma i Malmö) för att riva teglet, isolera samt putsa om fasaden, inkl grundmuren. Det tycker jag lät som ett OK pris. Någon som har uppfattning om vad det borde kosta?

/Mats

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka