Tänkte byta panel samt tilläggsisolera, men vi har lite funderinga... Först lite förutsättningar. Huset är ett ett och ett halvt plan med källare i sutteräng med lockläktspanel som i dag står på en kalkstensgrund. Tanken är att isolera så mycket så att panelen kommer utanför grundmuren. Nu till lite frågor....

* Ska man bara ta bort lockläkten och sedan slå på isolerng och ny panel? eller ska man ta bort all panel?

*På ett ställe så slutar paneln i dag på en betong trapp, ska man sätta någon plåt eller liknande mellan trappen och fasaden?

*Ska man köra med "vanlig" isolering eller ska man köra med typ västkustskiva? fördelar / nackdelar?
//Mohha

Bump

All panel ska bort, det viktiga vid trappen är att inte brädorna står på planstegen, så de kan suga upp vatten och vanlig isolering + vindduk duger fint!

Anledningen till frågan om västkustskiva var att jag i parocs instruktion att man kunde ha den gammal panel kvar, vilket jag tyckte näste var för smidigt för att vara sant...

Ska man sätta någon plåt eller räcker det med att lämna ett mellanrum på 1 cm mellan trappen och panelen?

Hej

Jag ska också tilläggsisolera och byta fasad nu till våren.
Är det någon som har koll på hur stor luftspalten ska vara mellan vindskyddet och fasadpanenelen?

Till luftspalt räcker det med läkttjockleken. 25 mm ca.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.