Funderar på ta tag i och måla om huset i sommar men är lite osäker på vad det är för sorts färg som sitter där nu. Huset är vitt och när jag drar handen efter fasaden blir den ordentligt vit, tidigare färg på huset är grönt.

Är det slamfärg som jag har nu?? Sen undrar man ju om den tidigare gröna färgen är en slamfärg också, fanns det gröna slamfärger förut??? (är ganska oinsa

Hur går jag tillväga nui om det är en slamfärg? Hade isåfall tänkt fortsätta med slamfärg. Behöver jag grunda?

Du får nog specificera lite mer tex ålder på huset. Vet nu kanske när det målades senast? hur länge har du haft huset i din ägo?

Så kanske någon har en ide om vad det kan vara. Annars får du prata med en färg handel som ibland kan vara snälla och komma ut och titta på din fasad.

Låter iaf som någon typ av slam /kalk färg och vad jag har hört ska du absolut fortsätta med denna typen av färg igen alt möjligen silikatfärg som andas och fungerar på kalk/slam färg.

Men jag är absolut tingen färg expert så ta vad jag sagt med en nypa salt. :D

Huset är byggt -59 och ägdes av en äldre dam när vi köpte det 1-2 år sedan. Enl en granne var det nog ca 15år(kanske längre) sedan det vart ommålat. Den gamla färgen (mattgrön) lossade också av, dock endast litegrann jämfört med dagensfasadfärg. Var omålat under en trädgårdsslangs hållare!!

är det trä eller puts?

trä!

Undersökte idag på lite mer fasaden och komm fram till att huset verkar ha haft 3olika färger under årens lopp, mattgrön, ljus-mattblå, och dagens vita färg. Är dock osäker om de tidigare färgerna "färgar" av sig som den vita.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.