M
mattias86: Hej. Jag funderar på att sätta träpanel på putsväggen. Men jag har "halmisolering" bakom putsen. Är det nån som har gjort nåt liknande? Hur ska man veta vart reglarna sitter? Och hur ska jag göra med putsen? Vad kan man tillägsisolera med? Jag vill inte att det ska bygga ut så mkt. Tacksam för svar, Mvh Mattias
0 svar · 1,2k läst
2
20-tal Österlen: Jag har hört att det inte är någon fara att det är bom bakom när man har kalkputs, men har du cement lagningar så förstår jag ifall du vill ta bort det.
4 svar · 3,8k läst
Fotografen
Fotografen: Eternitfasader har "oändlig" livslängd och kan målas med akrylatfärg, man får vara lite försiktig så man inte stöter till och spräcker plattorna bara. Eternittak är mer utsatta och kan erodera eller frostsprängas sonder, beror lite på vem som tillverkat plattorna, undersök taket och är det friskt så håller det många år till.
2 svar · 3,6k läst
MaZtoR
MaZtoR: Här har du Lindabs olika väggprofiler. Vanligast är npg LV30 http://www.lindab.se/frameset/run_frameL3.asp?LangRef=4&Area=2&topID=3&ArticleID=18729&MenuID=195&Template=../templates/a_masterweb_standard.asp&ExpandID=853&T=39&P=2861
4 svar · 50,0k läst
2
20-tal Österlen: Andra plattor finns att köpa nya utan asbest, kanske även dom du söker.
2 svar · 7,1k läst
2
20-tal Österlen: Är det bara nedrebiten som behöver byts, så såga bara bort den. Kolla om fasaden är målad med linoljefärg i så fall fortsätt med det.
4 svar · 4,8k läst
P
pbengtsson: Eternit är i princip underhållsfritt, materialen i denna tråd har samma egenskaper. Äldre eternit har dock problemet att armeringen består av asbesttrådar. Men det drabbade mest de som satte upp plattorna.
6 svar · 16,7k läst
G
gaia: Trähus - träfasad Stenhus ( betongblock) - putsfasad Tegelhus - tegelfasad, putsfasad ....håller man sej till det får man en garanterat hållbar husfasad. Alla andra kombinationer håller så länge den svagaste element i fasaden håller. Oftast är det någon spik som röstar , trä som rör sej , tätningsmaterial som inte håller tätt och förfallet är i gång gaia
2 svar · 3,5k läst
G
gaia: [citat] Ja, ventilation i takfoten motverkar istappar mycket effektivt :). Den kyler takfoten så bra att snön får ingen chans att smälta. Det är det enda tillfälle som en ventilation i takfoten gör någon nytta :). Att den också blåser ut en massa värme ur vindsutrymme och ökar värmeförbrukningen i onödan är en annan femma. Läste om att man medvetet byggde gatuhustak i städer på
8 svar · 2,7k läst
J
jtl: Jag har tyvärr inga bra bilder på testerna jag gjorde innan vi valde den blå färgen men kan ta några bilder på huset i dagarna. Vårat hus är tyvärr ingen timring, ser att jag varit lite otydlig i mina svar. Mitt hus är med traditionell panel (Z-panel, baspanel...). De timrade stugor jag varit med och målat har varit nya så där är det inga problem att gå på med röd kulör.
6 svar · 14,2k läst
J
jawen: Silicatfärg hade nog varit att föredra. MvH Jawen
3 svar · 2,8k läst
J
Jan-Å: Har bott i trähus, tegelhus och nu i kombinationen tegel (gavlarna) puts (långsidorna). Trä kommer jag att undvika i framtiden om jag kan, för mycke jobb. Tegel är skönt underhållsfritt, det skulle jag föredra, men puts är snyggt fast svårt när det får skador.
10 svar · 9,5k läst
H
Hålta: Läste i gammal tråd: [citat] Stämmer det och vad blir det för kostnad per m2 i dag om man tex håller sig till sten som kostar 10 kr st?
0 svar · 1,6k läst
platon1980
platon1980: Vi tittar på ett hus där tegelfasaden saknar fog mellan kortsidorna på stenarna och allmänt asymmetriska rader. Har sett ett fåtal andra hus med samma typ av fasad. Resultatet är otäthet mellan vissa stenar. Varför har man gjort så, finns det någon fördel med denna teknik?
0 svar · 987 läst
nino
nino: Jag har räknat lite på tilläggsisolering med 50mm västkustskiva och det landar på ca 200:-/m2 + arbetet Någon som har en gissning om hur länge det tar att isolera och slå på panel ca 75m2 en kortsida bredd 10m och höjd ca 10m till nock och ca 5m till takfot med målning och ställningsbyggnad 4 fönster och 1 dörr... 1,5v -2v för 3 man? Riktiga verktyg och halv proffs :)
1 svar · 2,3k läst
hahalj
hahalj: En lift hade nog funkat, men det finns inget sätt att få den till rätt sida av huset. En omöjlig sluttningstomt med endast en trätrappa till den fasaden av huset sätter stopp.
14 svar · 2,8k läst
hahalj
hahalj: Jag har stående träpanel av typen 120 mm plank omlott (lockpanel?) och behöver fixa till en genomföring för slangar och dräneringsrör till en befintlig luftvärmepump. När pumpen installerades för tre år sedan så gjorde installatörerna det enkelt för sig och borrade bara rakt genom innervägg, isolering och panel och tätade till hålet med nån tätningsmassa. Nu när det är dags
0 svar · 2,0k läst
A
Amatörbyggaren: Jag har liggande dalapanel på vårt fritidshus och på 30+ år kan jag inte se att det blivit några röt/fuktskador, torksprickor, ja. Rimligtvis så borde ju vatten rinna av bättre på en stående panel men samtidigt så finns ju inget ändträ som suger fukt exponerat på en liggande panel. En tidigare granne hade asfalterat ända in mot grunden.Han fick rötskador i den stående panelen
2 svar · 2,2k läst
J
johankson38: Stämmer bra det.Fick se prover igår och det var weber mineral tunnputs med glasfibernät. Provet var visserligen inte infärgad utan målad med silikatfärg och såg verkligen toppenbra ut. Det enda är att jag är lite skeptisk till att lägga isolering utanpå teglet då luftspalten hamnar innaför isoleringen. Sen bygger det ju på väggen en bit. Annars så borde ju tegelväggen vara
4 svar · 7,7k läst
M
Mohha: Hur gick det? och hur gjorde du? och till "byggar henke" vad stog det i biblioteket? /Nyfiken
15 svar · 15,9k läst
P
Polskt: Hum...Om du inte behärskar det så ska du väl inte heller utföra det mot betalning? Bättre att gå vid sidan om en fackman istället tills du kan det. :)
2 svar · 1,9k läst
F
Forbo: Kan vara värt att kika på att byta västkustskivan mot en tunnare cellplastskiva i grafit, u-värde 32. En centimeter borde gå att skala av där:-)
4 svar · 7,8k läst
J
JanneL: Jag skulle nog ta bort den befintliga isoleringen helt. Får för mig att den inte kommer att tjäna något syfte om du sätter på en Västkustskiva. Samtidigt måste du ju även trycka ihop den befintliga isoleringen för att få dit skivan och då gör den definitivt ingen nytta. Hoppressad isolering isolerar väl strängt taget inget alls.
3 svar · 1,6k läst
Alpha
Alpha: Försöker väl ta nån sida varje år, men det är en prioriteringsfråga med som i mitt fall där jag lägger min mesta tid på renoveringen, har ett garage som ser skabbigt ut där det finns många färgflagor att skrapa men har valt att vänta med det.. Som nämnt ovan redan så beror det ju på flera faktorer, har ju några sidor som är rejält oskyddade på sydsida där behövs det strykas
2 svar · 1,9k läst
D
danne007: Visst kan du måla fasden. Annars kan du ju putsa fasden tunnt så att stenens struktur syns viket jag själv tycker är väldigt fint. Det är väl silikatfärg som gäller om du vill måla om det.
1 svar · 2,2k läst
G
Gris: Funkispanel är en sån där som är platt och har bara ett litet mellanrum mellan plankorna. Ja, det verkar ju lite dyrt och konstigt också att de tar med för funkispanelen än för den liggande. Borde det inte vara tvärtom? Byggmax priser antyder ju det..
2 svar · 2,8k läst
Wigert
Wigert: Fortsättning: Vi river panelen, men behåller tretexen där den är ok. På ok tretex läggs 20 mm fasadskiva som 28x70 gles skruvas på och in till de stående planken. Sedan panel. Det lutar åt att en del av råsponen på taket byts, så då kan man förlänga gavelutsprånget enkelt.
8 svar · 4,9k läst
Rebeckaf
Rebeckaf: Spammar min egen tråd lite här, men om det är någon som har någon input rent estetiskt så tas det tacksamt emot. :D /Rebecka
4 svar · 2,5k läst
B
ban223: Hej, planerar att bygga nytt inom 2-3år och undrar vad jag bör välja för fasadtyp? Lokala byggregler stipulerar träfasad vilket de tre arkitekter jag talat med säger inte är byggnämmndens sak att säga. Huset kommer att ligga med rakt västläge mot västerhavet. Här blåser c:a 358 dagar/år, de övriga är det segeltävling. Skulle gärna ha skiffer eller någon annan naturstenstyp men
0 svar · 851 läst
lillsnickrarn
lillsnickrarn: jag målade mina runt om jag med!!.. först alcro grund olja på hela, sedan ett lager alcro bestå på hela, även baksidan!! och sedan ett lager till på framsidan och kanterna. i affären sa dom att det inte behövden grund färg utan räckte med grundoljan. däremot till fasaden bör man ha grundfärg under..?? hur lägger jag in en bild?? bara massa konstiga,url eller http adresser!!! jag
23 svar · 17,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.