Fasad
Plura: Hej Bilder är från ett nybyggt hus, vi ska bygga ut med sten och vill ha liknade detaljer. Sto ska tydligen färdigskurna cellplast profiler att putsa över. /Pär
injonil: Du gör som du själv vill med din källare! Visst är det ok att ha en källare som inte är perfekt; vad jag inte gillar är att utesluta möjligheterna att förbättre den! Om jag tittade på ett hus där källaren inte kunde dräneras om isoleras utvändigt för att användas som boyta så skulle jag dra öronen åt mig.
andersmc: Det är nog samma produkt. GGM har i alla fall monteringsanvisning för Bison Vindskydd på sin hemsida.
Anna_H: Vi skruvade vår panel med trallskruv: jag klarar inte att hantera en spikmaskin eller hammare pga fibromyalgi, men en liten skruvdragare går bra, och maken klarar inte höga höjder. Undre lagret på övervåningen är dock spikat, för det gjorde snickaren, han klarar både höjder och spikmaskin ;-) Fördel för amatörer som oss: om snickaren tyckte att vi gjort fel nånstans kunde vi skruva
mangs: Har ett 20 år gammalt hus med en 20kvm tillbyggnad. Huset står på platta och har vitmålat slammad fasadtegel a´la tidigt 90-tal. Vi har noterat en spricka i ytterväggen mellan ordinarie huset och tillbyggnaden som gjordes för ungefär 7 år sedan. Sprickan är en rak spricka från takpannorna ner i grunden och jag har hela tiden tänkt att det beror på sättningar mellan den nya plattan
para: Har köpt ett äldre hus som vi nu ska bygga ut genom att förlänga det 4-5 m på gaveln (det ljusa i bilden). Huset har idag mörkröd-brunt tegel i gott skick men vi vill ha en ljus putsad fasad. Hur ska man göra för att slippa sprickor i putsen mellan gammalt och nytt? Huset idag har stomme av stående plank och är byggt på 30-talet men tegelfasaden murades upp utanför på 70 talet.
Tokyoboy: Hej! Antar att du talar om vad som kallas "quoins" pa Engelska. Du kan antingen gjuta hornelement i betong sjalv eller ocksa kan du anvanda dig av stuccoelement palimmade pa putsen eller den befintliga stenen/betongen, det du kallar "fuskstenar". Det finns otaliga varianter pa dessa i form, material och funktion. Samt pris. Googla pa orden "quoins" och "external wall" och du borde hitta hur
Flurken: Hej, efter att ha lyft på några knutbrädor upptäckte jag att den som tilläggsisolerade kåken inte var speciellt noga med hur han skar Asfaboarden i hörnen. Skarvarna är skurna med kniv och det kan vara flera centimeter (4-5) breda springor. Hur förbättrar man vindskyddet där? Om man sätter vanlig vindskyddsduk runt hörnet, hur mycket överlapp behövs? Om man häftarfast den bara
danieldanieldaniel: Någon som har duktiga hantverkare att rekomendera för putsning av nybygge. Skall bygga ett lösvirkeshus i Dalsland och behöver någon till putsningen av fasaden.
rookiebyggare: Jo det känns som en del kan gå fel men precis som du skriver, det är ju inte någon ny teknik, Nu har de ju lite annat klimat men det måste vara en nästan saltmättad luft, operahuset i Sydney har ju det till och med på taket och det står fortfarande efter 30-40 år :). Men det jag funderar på är under fyra meter och skall man tro CC Höganäs (den bifogade filen i den tidigare posten)
somelvis: Jag har sett många säckskurade svarta och gråsvarta hus i Danmark. Mycket snyggt, hade inte min tegelfasad varit i så fint skick så hade det blivit säckskurning omedel bums.
Rocky80: Lite sent in i tråden. Är du fortfarande nöjd med Marmoroc? Hur står det sig vid blåst?
Styrman: Uppdaterar denna tråden lite. Köpte på Woody i Landskrona en mineritvariant för fasad förra veckan. Omålad 8 mm. Det kostade ca 173 kr/kvm. Valde sedan att köpa ett gäng med självborrande Mineritskuv för hur mycket pengar som helst. Dessa kompletterade jag med vanliga montageskruv och för borrade hål. Det blev fint som snus så kolla gärna upp andra märken än Minerit innan ni
Styrman: Att måla i augusti kan väl inte anses som försent på året. :)
Maxpayne: Hej Alla, Det går så här att vi tänker att köpa ett hus med omgående behöv av fasadbyte och isolering. Men eftersom jag har ingen som helst erfarenhet ( den här kommer bli min första villan). Min fråga är därför, vad kan jag räkna med för kvadratmeterpris om jag begär in offert på detta arbete?. Alltså, vad får jag räkna med att betala för tilläggsisolering och ny träfasad
TorpAnders: Nog har det varit Falurödfärg (slamfärg) på väggarna även om underhållsintervallen är något utdragen! En fördel är ju att du knappast behöver borsta ihjäl dig . En nackdel är att det kommer att suga in färg rätt duktigt så första strykningen blir lite jobbig. Våra dörrar är målade med tjära, men det finns svart slamfärg om du föredrar det. Tjäran är mer underhållsfri,
Hampe: [citat] Inte riktigt sant, men d spelar kanske mindre roll... ;)
X-firm: Hej vi ska sätta en liggande panel på huset men vet inte riktigt vilken typ vi ska ha. Vi har tittat på stockpanel men vi skulle vilja ha en kraftigare en den vi tittat på. Är det någon som kan tipsa om någon snygg liggande panel. Skulle vara väldigt tacksam om ni kunde lägga upp lite bilder på era fasdader...
Munkedal: Finns det ingen i hela Sverige som vet var man kan få tag på en strukturrulle som kallas "fimpen". På 90-talet köpte jag en sådan rulle av styrenplast med pingpong stora fördjupningar i runt om. När man målade husgrunden uppstod en skuggeffekt som gjorde att det såg ut som om det var inmurade stenar i grunden ovan jord. Den dolde också på ett bra sätt småsprickor och skavanker,
Andreaszan: Hadde Anticimex her i går for fuktmätning, og det var presis som jag trodde, fukt > 25% i gipsen. Besiktningsmannen kom med en tanke som jag tyckte lät rätt bra, i stället for å riva ned fasaden skulle jag kunna spika upp lekter direkt på nuvarande putsfasad og skruva opp minarit-skivor som jag putsar på. Sparer rivningskostnad og kostnad for et lag gips. Blir lite pyssel vid
peter.holm: Kolla hur det blir med dubbelfasad panel, då lämnar du en springa ytterst mot takfotsbrädan istället, i övrigt är de ihopspikade.
scarface75: Vi börjar innefrån. 1. Glespanel tex råplan med 15-20mm mellanrum. obehandlad 2. Glidskikt Vindpapp. Är inte 100% nödvändigt. men minimerar risken för att putsen hugger i glesen. och kan bidra till sprickbildning. 3. Vassmatta (putsnät med fasttrådad vass på insidan, vassa är som distans) 4. Täcka nätet med ett lager Kalkbruk/Hydraliskt kalkbruk, ca 10-15 mm 5. invänta tork.
Ernst: Var det inte så med Falu Rödfärg att många hade problem kring år 2000 (eller däromkring), då det lätt blev mögel! Jag hörde någonstans att det var extremt fuktigt det året! Isåfall fukt kunna orsaka mögel. Jag skall själv sätta upp liggande panel snart och vet inte hur jag skall göra med målningen. Vi skall ha Falu Rödfärg svart. Antingen väntar vi till i vår eller så får
tompa_70: Jag suger tag i denna gamla tråd och hoppas tidigare ivolverade forummedlemmar eller andra kan tipsa mig. Min plan är densamma som framgår av bilden, dvs altan på husets långsida. Problemet är hur fästa en bärlina i husväggen cirka 2,5 meter upp. Jag vill helst inte fästa i takstolarna/tassarna som syns i takfoten utan vill fästa i väggen. Fasaden i 30-talshuset är enligt följande
nemlan: [citat] PMS är, för övriga trådens info, ett system för kulörer inom tryckbranschen. Pigmenten som används för att återskapa PMS kulörer i tryck är långt ifrån vad som används inom färgindustrin. Därför är det inte alltid lämpligt / möjligt att återskapa dessa i målarfärger. Förslagsvis kulörmatchar man själv, eller butiken, mot närmsta standard NCS. Det finns även
tiggre: Jag hade balkong i betong och en trapp i betong vid ytterdörren. Passade helt enkelt på att gjuta upp en sockel för dörrarna själv.