Har klätt om huset och har nu grunden kvar. Tänkte limma på frigolit och sedan putsa frigoliten med en särskild puts.
Vilket lim skall jag använda?
Vad heter den speciella puts (färg) som jag skall använda? Tror att det var en färg som är förstärkt med något.

Du kan köpa ett komplett system, från samma leverantör, för dränage / isolering av hus grunden.

Tex. Isodrän eller Pordrän
Dessa skivor isolerar ungefär lika bra som "Frigolit" (Cellplast) men är samtidigt dränerande. Utanpå dessa, ovan mark kan du fästa tex. färdig minerit-skivor eller andra stenkross-liknande skivor... Enkelt....

OBS! det är ovanmark det gäller.

Har du krypgrund, eller källare?

Källare

För att få putsen att fästa , är det nog bäst att sätta "kycklingnät" utanpå frigoliten.
Sättlim borde väl fungera för att limma skivorna, men det beror kanske på underlaget också. Det får inte vara för "dammigt"., lite spikar/nålar är nog heller inte fel att ha för att hålla skivorna på¨plats medan limmet torkar.

Om du putsar direkt på cellplasten utan luftspalt så riskerar du att stoppa ev. fuktvandring, vilket i vissa fall kan ge problem (Annehem fasadbyte på 200st nybyggda hus). Nu har du en ganska liten yta så det kan gå bättre...
Men, fäst cellplastskivorna på källarmuren ordna en luftspalt (ex. läkt) & sätt sen färdiga skivor utanpå (ex. Minerit, Stenkross)

fabrikatet STO har ett lim som kommer som torrbruk i 25kg säckar som du tillsätter vatten och blandar... påminner om kakelfix.. det används i deras fasadsystem. Detta använde jag när jag limmade cellplast på min grund förra året sedan nätade jag grunden, sedan grundade jag den med cementbruk sedan putsade jag den med vanligt b-bruk men jag tillsatte även där lite extra cement. det blir lite med svår arbetat med mycket cement i bruket men grunden kommer hålla mycket bättre i längden!
lycka till!!!

det skall finnas något som liknar tjock färg och som har glasfiber i. detta skall vara bra att bara ta på frigoliten. Vet bara inte vad detta heter.

Hej
Jag satte solidrän (dränering å isolerskiva 10cm) skivor ovan mark oxå...Räfflade sådana ovan markytan..
På dessa satte jag putsnät, stora plastbrickor och lång skruv med plugg som håller fast både frigolit och nät..

Sedan slammade jag på ett par lager och satte skiffersten.,, Bidde stiligt värre...
I sommar skall det sättas skiffer på skorstenarna oxå..

• IMAG3090,1.JPG
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.