Jag ska byta panel på mitt 60 tals hus. Undrar om jag ska tilläggsisolera eller ej. Hade inte tänkt det eftersom uppvärmningskostnaden ej är så hög. Man säger ju också att den största värmeförlusten sker genom taket och inte genom väggarna. Men jag undrar om det är dumt att inte kosta på en tillägsisolering när man ändå byter panel?

Jag tycker det är självklart att isolera när man är i farten. Samtidigt ska man ju ha klart för sig att det medför en del extra arbete:

1. Flytta ut alla fönster och dörrrar (med allt vad det innebär på insidan)
2. ev förlänga takfot och anpassa taksprång på gavlarna.

Ad acta
Att flytta ut fönster och dörrar känns väldigt onödigt, finns ingen anledning till det.

Ad acta skrev:
Att flytta ut fönster och dörrar känns väldigt onödigt, finns ingen anledning till det.
Finns det ingen anledning? Hur resonerar du då?

Ad acta skrev:
Lägger man på tex 2x45mm isolering vilket är väldigt vanligt så behöver man inte flytta ut fönster etc.

Men huset blir fruktansvärt fult.....:rolleyes:

Ad acta
dengroth skrev:
Finns det ingen anledning? Hur resonerar du då?
Nu vet ju inte jag hur huset ser ut men att ha en utvändig smyg på 10-15 cm är bara snyggt.

Ska man flytta fönster och dörrar från 60-talet för att man ska tilläggsisolera så pass mycket, då kan man ju lika bra sätta i nya fönster och dörrar när brallorna är nere.

Att flytta ut dörrar blir ju även ett golvproblem och inte bara smygar invändigt.

Så resonerar jag!!

Ad acta
MathiasS skrev:
Lägger man på tex 2x45mm isolering vilket är väldigt vanligt så behöver man inte flytta ut fönster etc.

Men huset blir fruktansvärt fult.....:rolleyes:
Jag tycker inte det här är fult rent "smygmässigt"

gx2K9BhS.jpg Får se om den här bilden ligger kvar.
alvsbyhus2.jpg

Redigerat:
Jag har inte sett något hus där en smyg på 15cm är snygg. Jo ett. Kastellet i Vaxholm.

Smaken är som baken.

Ad acta
MathiasS skrev:
Jag har inte sett något hus där en smyg på 15cm är snygg. Jo ett. Kastellet i Vaxholm.

Smaken är som baken.
Tycker du kastellet är fult?

Nej, jag sa ju att kastellet var snyggt, på med läsglasögonen! Däremot gillar jag inte när vanliga hus har smygar som kastellet.

Och nej, jag tycker inte att just smygdetaljen är speciellt fint på huset du har på bild. Det skulle se mycket trevligare ut med fönstren på rätt ställe.

Äldre hus som renoveras har ofta också nackdelen att taksprång/fot får fel proportioner och kombinationen av allt detta brukar vara hemsk.

Tur att var och en får göra som den vill.

Ad acta
MathiasS skrev:
Nej, jag sa ju att kastellet var snyggt, på med läsglasögonen! Däremot gillar jag inte när vanliga hus har smygar som kastellet.

Och nej, jag tycker inte att just smygdetaljen är speciellt fint på huset du har på bild. Det skulle se mycket trevligare ut med fönstren på rätt ställe.

Äldre hus som renoveras har ofta också nackdelen att taksprång/fot får fel proportioner och kombinationen av allt detta brukar vara hemsk.

Tur att var och en får göra som den vill.
:)Så nu är läsissarna på.

Nu har kanske inget vanligt hus en yttre smyg på 30-40 cm som kastellet, men du har en vana att ta i lite mycket ibland. Någon sådan smyg kan väl inte bli aktuellt här va?

Frågan handlar ju om vad TS tycker om en utvändig smyg på kanske 7-8 cm vid en tilläggsisolering.
Eftersom uppvärmningskostnaderna inte var höga så räcker det med en 45-a. Man behöver inte alltid ta i då det ofta skapar mer problem än gott slutresultat.

Det handlade om att du påpekade att tilläggsisolerar man så ska man flytta ut alla fönster och dörrar, vilket jag tyckte det var väldigt onödigt.
Mitt resonemang var att man kanske har parkett i vardagsrummet, kanske ligger det klinkers i hallen.
Sedan nya smygar och lister invändigt.

Det är upp till trådskaparen att avgöra.

Sen har du ändrat dig tydligen angående utvändig smyg ifrån fruktansvärt fult till inte speciellt fint. Bra Mathias!!

Annars håller jag med dig angående taksprång och takfot men det är ju samma där.

Du kanske lika gärna velat haft litet av dom båda också.

Därför är det som du skriver att det är tur att var och en får göra som den vill.

Ad acta skrev:
Sen har du ändrat dig tydligen angående utvändig smyg ifrån fruktansvärt fult till inte speciellt fint. Bra Mathias!!
Jag försöker bara vara lite artig, det kan ju vara ditt hus på bilden. Tycker fortfarande det är fruktansvärt fult.

Ad acta skrev:
Nu vet ju inte jag hur huset ser ut men att ha en utvändig smyg på 10-15 cm är bara snyggt.

Ska man flytta fönster och dörrar från 60-talet för att man ska tilläggsisolera så pass mycket, då kan man ju lika bra sätta i nya fönster och dörrar när brallorna är nere.

Att flytta ut dörrar blir ju även ett golvproblem och inte bara smygar invändigt.

Så resonerar jag!!
Bortser du helt från det faktum att det kanske blir problem att öppna fönster och dörrar på det sätt man gjorde tidigare?

Ad acta
MathiasS skrev:
Jag försöker bara vara lite artig, det kan ju vara ditt hus på bilden. Tycker fortfarande det är fruktansvärt fult.
d^_^b OK, det ska du ha all heder för, att vara artig.
Nej, det var inte mitt hus, det var ett älvsbyhus där dom sätter fönster och dörrar så för att slippa invändiga snickerier med smyg. Det har en liten energimässig fördel också.

Jag bor i ett timmerhus där fönster och dörrar sitter "the mathias way".

Trevlig helg på dig!

Ad acta
dengroth skrev:
Bortser du helt från det faktum att det kanske blir problem att öppna fönster och dörrar på det sätt man gjorde tidigare?
Jag ser inte något problem, för att det är sällan man inte "krokar" ett fönster då det är öppet. Och det funkar alldeles utmärkt även med smyg.
Dörrar är väl heller inga problem då du kan öppna dom mer än 90 grader.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.