Målar just nu hela huset med svart Falu slamfärg men spikhuvudena i panelen lyser igenom som bara den. Inte ens två strykningar räcker. Fick därför tipset i min lokala färgaffär att dutta spikarna med svart akrylfärg.

Jag är dock inte helt övertygad. Riskerar inte falufärgen att släppa kring spikhuvudena?

Någon som har en beprövad lösning?

Det blir ganska mycket duttande, gör det något att de lyser igenom och hur mycket?

Vanligtvis säger man att färgen smiter vid grundmålning och täcker vid slutstrykning. Om du målar en tredje gång borde det absolut täcka.

Hmm... såg nu att du skrev Falu slamfärg - det är alltså inte Falu rödfärg? Det var Falu rödfärg jag syftade på. Slamfärgen kanske har sämre täckningsförmåga.

dengroth skrev:
Hmm... såg nu att du skrev Falu slamfärg - det är alltså inte Falu rödfärg? Det var Falu rödfärg jag syftade på. Slamfärgen kanske har sämre täckningsförmåga.
Äkta falu är slamfärg. Om det sedan är röd eller svart beror på pigmenteringen men slamfärg är båda.

För oss täcktes spikhuvudet helt vid andra strykningen.

Kemisten skrev:
Äkta falu är slamfärg. Om det sedan är röd eller svart beror på pigmenteringen men slamfärg är båda.
Det finns ett flertal kopior som inte har exakt samma ingredienser, och kanske därmed olika täckförmåga? Men helt rätt - slamfärger är de alla.

Johan Gunverth skrev:
För oss täcktes spikhuvudet helt vid andra strykningen.
För oss också. Därav funderingen på om det inte var äkta Falu rödfärg TS använde.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.