Hej!

Ska byta panel på gavelspetsarna i veckan, stående faspanel.

Hur gör ni när ni kapar i nederkant, för att få det exakt rakt?

Min ena tanke är att sätta upp allt och låta panelen falla ner ca 5 cm över mexistenen, sedan fästa en ragel i våg i nederkant. Därefter kör jag cirkelsågen efter den regeln..

Alt nr två.. fästa en regel i nederkant (i våg), sedan så sätter jag upp panelen och ställer då panelen på denna regeln vid fastsättning.

Vilket är lättast? Och vilket blir bäst?

Några andra metoder?

// Dallle

jag är ingen snickare och de flesta kanske bär sig olika åt men det vanligaste är väl att man slår upp det och sen sågar det rakt?

Blecktrumman skrev:
jag är ingen snickare och de flesta kanske bär sig olika åt men det vanligaste är väl att man slår upp det och sen sågar det rakt?
Såga en hel gavelspets nertill på frihand? Och få det rakt dessutom. Då är du inte dålig :)

kör man cirkelsåg efter en linje så ser väl ingen människa om det svajar lite? Isåfall är man skapligt dragen när man sågar.........

Har du tillgång till festool sänksåg och 3m skena så kör du med denna på väggen. Med vanlig cirkelsåg och bräda är det svårt att få det bra om man är ovan, då hade jag nog hellre ställt reglarna på planka och dolt glipor mot taket med list.

Jag körde kritsnöre och cirkelsåg - inga problem. Stadig på hand + någon som går efter och ser till att sladden inte fastnar. Glöm inte lite vinkel så att du får en droppkant.

Mvh
Thomas

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.