Fasad
Johnny_: Hej Jag är inte en murare, men det jag förstod så var det mellan plåten och sidan eller det man kallar smygen. Den skulle förhindra att vatten klättrar (av kapillärkraft) upp längs med kanten av plåten och sen ner bakom din puts. Med putsbläck har man tydligen någon kant där putsen läggs ner i....
JockeLundh: kör på du jeppek...oljade in förra året i minus 3. bliv fin fint :)
mexitegel: Med tanke på dina förutsättningar så hade jag torrborstat och blandat i lite algdödande medel i färgen, typ bensaltensid.
patrikke: Jag har ett hus med sk fattiglappar på. Efter fönsterbyten och flyttning av ett fönster så är det nu öppet till isoleringen, enbeart åldersbeständig plast sitter som skydd. Jag undrar om det finns några bra förslag på vad jag kan sätta upp som tillfällig väggbeklädnad för att slippa få mer och större problem innan huset kläs om? Ska jag plocka bort plasten och spika upp några
Locke: Om leverantören säger det så har du nog svaret där. Kolla ändå med Isola - vissa plaster reagerar med andra plaster, det kan också finnas andra aspekter på det hela som vi kanske inte tänker på. Sen kommer frågan om luftspalten är tillräcklig för att ventilera den fukt som drivs in genom teglet. Det kanske Isola kan svara på - jag vågar inte gissa. Fundera också kring utförandet
Helioz: Sockeln hade jag kört med silikonemulsionsfärg eller akrylatfärg anpassad för sockelmålning. Det ger bra slitstyrka och hållbarhet på sockeln som är särskilt utsatt. Silikatfärg fungerar också men kommer inte hålla lika länge som de andra och den matta ytan är mer känslig för fläckar.
byggolle: max en veckas för jobb för två proffs det är ju ett nybygge och spikreglarna är redan på plats förmodar jag. Eftersom det är liggande panel behöver man inte bry sig om foder, knutar och renkapning med dropplist. Första varvet tar en liten stund att sätta för att få allt i våg sen är det bara att panga på. Givetvis måste man ha bra ställningar riktiga spikpistoler (varsin) och
DIY_freak: En utbyggnad har just blivit klar. Byggdes mestadels med fabriksgrundat fasadvirke, förutom vissa detaljer som var ogrundade. Under byggarbetet har samtligt material (såväl fabriksgrundat som omålat) virke blivit grundat en gång på plats. Med tanke på årstiden och klimatet (västra Sverige) är det idé att försöka avvakta en period med sammanhängande bra väder nu på senhösten och
Peter_K: Förstår vad du menar, kan nog bli fint. Har ju hela vintern på mig att fundera :)
Yamahamannen: Det är koppar från ytterväggen
Akahigi: Trät i sig, men bara man köper det färdigkapade och spikar upp det utanpå huset borde det vara lugnt. Kapar man det och andas in så är det mindre bra. Cedern är väldigt stark. Men det är ju trä, inte asbest.
hakaner: Precis, mitt inlägg gäller främst om du har organiskt mtrl bakom. Om du enbart har betong, tegel etc. så är det mycket mer förlåtande. Men, i grund & botten är det fortfarande en felaktig konstruktion då slarv i utförande eller skador under bruksskedet kan leda till fuktansamlingar och även oorganiska mtrl har kritiska fuktnivåer som ej skall överskridas. (dessa ligger ofta på 95%
Helioz: Problemet med järnvitriol är att det är ett dåligt skydd mot UV-ljus, fukt samt svamp- och mögelangrepp. Detta gör att ytan på träet bryts ner av solen och mögel samt att panelen kan ha en fuktighetsgrad som är olämplig för målning om det regnat mycket innan. Absolut säkrast är att slipa ner till trärent men det är självklart oftast inte praktiskt möjligt. Om panelen bara varit
ToRy: Lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden så om någon moderator vill flytta den så varsågod. Jag skall bygga ett väderskydd på en friggebod såsom jag kommit fram till i annan tråd att jag borde kunna göra utan bygglov. Den skall sitta ovan dörr och fönster på en Jabo Smara enligt nedan och det är ont om utrymme så en smäcker och lätt lösning erfordras. Så här
Nimajneb: Den grundprincip jag använder mig av är vad som är dominerande på respektive marknad. I övriga Europa är "stenhus" vanligast vilket betyder att dom är duktiga på allt som är kopplat till detta medans handlar det om tillbehör till trähus så ska man nog stanna i Skandinavien och leta produkter.
eefwah: Hejhej! Uppdaterar även jag då jag plötsligt fått ett liknande bekymmer i knät. Borrade under golvet på ovanvåningen, ut genom tegelfasaden från 1983, för att sätta fasadbelysning. Bostadsrättsföreningen säger nu att jag måste sätta igen hålen m hjälp av fackman eftersom tätskikt, ångspärr och isolering brutits och det måste man ha proffs till att fixa. Jag är säker på att
mikaelbe: Angående fuktskada i innervägg: Vi hade läckage i vår sydfasad. Jag fogade om hela denna och lade dessutom på impregnering då det visade sig att det saknades luftspalt. Rättare sagt, teglet var murat på 70-talet på huset som tidigare var putsat och då hade man slabbat på lite mycket med murbruket så att det inte blev nån luftspalt. Kan det vara avsaknad av luftspalt på villan du
J_i_m_m_y: Hej! Här är en fråga angående fuktproblem inför ett eventuellt husköp. Huset ligger i Skåne och är byggt på 30-talet, ursprungligen med en trästomme och plank som är putsade utanpå. Sedermera lade man en tegelfasad utanpå. Ser ut att vara någon centimeters luftspalt, men i ett av hörnrummen ses spår av fuktskador. Är dessa konstruktioner vanliga och bör man vara orolig för
Helioz: [citat] 1972 målade man förmodligen med en oljeburen färg och spädde första strykningen med lacknafta vilket fungerar som en grundfärg, panelen bör även vara grundoljad.
Plura: Bra tips med fasadspackel. Vi valde bort plastlister just pga det rustika utseendet. Samma anledning som vi envisades med tjockputs för att inte ha en förklädd plastfasad... jo vi vet vi är lite väl knäppa. Putsfirman slipper nu en petig beställare efter ha lyssnat på er. /Pär
Nyttanvändarnamn_p1: Lyssna om dom har någon fönsterdekor. Den finns ofta i fallande längder och i olika profiler och kan användas som midja eller liknande.
verobar: Gått bra med målningen. Pratade med Caparol-butiken där vi köpte färgen, mycket goda råd och hjälp! Så nu har vi ett "nytt" hus. Sååå skönt att få till det innan vintern.
Icka79: Vi ska byta fönster på hela huset och samtidigt ändra storlek på några fönster. Vi har kalksandsten som fasad och behöver då fylla då i o m storleksändringen på fönstren. Någon vänlig själ som vet var man kan hitta dessa stenar?
pozz2: Nej den gör inte det. Ska kanske sätta på en bit läkt o en planka till. Sent from my MB860 using Byggahus
sin: [citat] Vilken klassiker, en fras som man borde vara mycket mer frikostig med vad gäller många andra byggnadsmetorder!
poitsu: Precis ;) 890:- varav 300:- material. exkl moms Tänk på att priserna är individuella, beroende på skicket på fasaden
affeee: Ok, efter lite vidare efterforskning och samtal med fackman så svarar jag på mina frågor: - Det går bra att laga putsen med Base 133 Putsbruk B - Silikatfärg går bra så länge putsen tidigare är omålad, eller målad med silikatfärg.