Jag tycker nedstående panel är snygg men är lite osäker på hur den är uppbyggd. Är brädorna falsade? Eller behöver jag skydda utegipsen bakom panelen för att undvika att regnvatten kryper in i springorna och påfrestar den? Eller sitter det en locklist bakom brädorna (så kallad omvänd locklistpanel)?
Sen undrar jag om någon vet vad den kallas.
Total förvirring här alltså.
Sen undrar jag om någon vet vad den kallas.
Total förvirring här alltså.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Kallas slätpanel (tror jag).
Denna är omålad el möjligtvis målad med järnvitriol som påskyndar förloppet från trävit/gul till silvergrå.
Brädorna kan vara spåntade, men är det troligtvis ej, utan det är en vanlig träfasad utan locklister och utan springa mellan brädorna.
Det kommer knappast in något vatten (el snö) bakom om inte det finns några stora springor (>3mm) mellan brädorna. Dvs inget vattensprut på bakomliggande gips om luftspalt finns. Tänk på att trä torkar och krymper med årstiderna/luftfuktigheten, dvs det blir springor, och måste så kunna bli. Alltså krävs stor omsorgsfullhet och noggrannhet i materialval (dimension/bredd och rakhet på brädor) och utförande.
Denna är omålad el möjligtvis målad med järnvitriol som påskyndar förloppet från trävit/gul till silvergrå.
Brädorna kan vara spåntade, men är det troligtvis ej, utan det är en vanlig träfasad utan locklister och utan springa mellan brädorna.
Det kommer knappast in något vatten (el snö) bakom om inte det finns några stora springor (>3mm) mellan brädorna. Dvs inget vattensprut på bakomliggande gips om luftspalt finns. Tänk på att trä torkar och krymper med årstiderna/luftfuktigheten, dvs det blir springor, och måste så kunna bli. Alltså krävs stor omsorgsfullhet och noggrannhet i materialval (dimension/bredd och rakhet på brädor) och utförande.
Håller med om att panelen helt klart har en rustik charm. Kanske dock en panel som gör sig bäst på uthus och liknande enklare hus. Egentligen enklaste formen av panel där brädorna bara spikats bredvid varandra.
Lite större risk för inträngande vatten och yrsnö blir det ju helt klart utan lock även om det inte behöver vara så illa.
Lite större risk för inträngande vatten och yrsnö blir det ju helt klart utan lock även om det inte behöver vara så illa.
Visst är den snygg! Jag bygger ett litet fritidshus på 50kvm så inget avancerat bygge. Men jag vill inte riskera något i onödan. Samtidigt ser jag denna panel på permanenthus emellanåt så det borde ju finnas en bra och säker metod att bygga på.
Luftspalt ska jag ha, absolut. Så det kanske funkar då.
Men känner mig inte rock solid-övertygad ännu. Om någon har egna erfarenheter, berätta gärna hur ni gjort.
En bekant till mig har en sådan fasad från 80talet och där ligger det något som känns som asfabord direkt bakom brädorna. De har dock en liten springa på ca2mm så man ser mellan och fasaden är målad. Om det finns någon ventilation bakom boarden vet jag inte men fasaden håller än efter 30 år.
Klicka här för att svara