Vi tänkte riva vår altan då den ser bedrövlig ut och är byggd av folk som absolut inte bör bygga saker.
Tyvärr så kommer vi få byta en del panel på huset då med. Det är stående panel. 170x22mm.
Problemet är att samma människor som byggde altanen även satt panelen på huset. Så det saknas luftspalt bakom. Är det okej att sätta ny panel utan luftspalt på den delen där altanen varit? Rör sig om ca 5m vägg. Blir ju lite konstigt annars att ha luftspalt där men inte på resten av väggen. Är inte så värst sugen att byta på hela väggen. Kan ju åtminstone ha 1mm spalt, då nya brädorna ju kommer vara 170x21. Men så lite kanske inte gör någon skillnad?
Panelen som sitter verkar ha klarat sig bra ändå. Tror den sattes i mitten på 90 talet.

Ja, jag är inte övertygad om att luftspalt behövs alla gånger. Jag har ingen på mitt 40-talshus och panelbrädorna är fortfarande i bra skick. Men det kan förstås också bero på att jag bara har 2 cm kutterspån som isolering i väggen, så panelen kanske värms och torkas inifrån...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.