Har man inte tvättat huset före målning (gäller även nybyggt hus som stått grundmålat i några månader), så är det inte säkert att man har några garantier från färgtillverkaren. Jotun t ex tar ju ansvar om något verkar vara fel på färgblandningen, för det händer. Har huset inte tvättats enligt instruktioner i förväg så kan man inte längre ta på sig ansvaret för eventuella fel.
Haha jobbar du i färgbutik eller?
Skulle gissa på att garantin från färgleverantören är ungefär lika bra som byggfelsförsäkringen... inte värt något.
Det går med största säkerhet hitta flera hundra olika ursäkter till att det blivit något galet med målningen.
Att för övrigt bevisa vilka medel som använts, och att de använts på rätt sätt borde ju vara i det närmsta omöjligt.
Det bästa man kan göra är ju att helt enkelt ta frågan med sin färgbutik, säger dem att "så här ska du göra" så har du nog större möjligheter vid ev garantianspråk.
Jag har gjort det som min färghandlare tyckte jag skulle göra, de ansåg att jag skulle tvätta bort allt grusdam med vattenslang och borste, sen låta det torka upp och måla.
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.