Vi håller på att planera vårt hus och är tveksamma om fönsterstorleken på fönstret i kök och klädvård, bägge över diskbänk. Vad säger ni?

Enligt nuvarande skiss är fönsterna 11*11, medan resterande fönster har höjd 13 eller 15.

fasad.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett alternativet är att ha 11*13 "nedsänkt" framför diskbänkarna. Mycket snyggar tycker vi men är det värt risken med vattenskador?

fasad-13ned.png
Skapa konto

Redigerat:
Vi har fönster i storlek B 11 och H 13 som du säger,
men i kök och våtrum har vi B9 och H 10.

Finns ingen anledning att dra ner fönstren under diskbänkar, arbetsbänkar och tvättställ.
Det är väl snarast att be om problem.

• Gilla
gaia
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Vi har fönster i storlek B 11 och H 13 som du säger,
men i kök och våtrum har vi B9 och H 10.

Finns ingen anledning att dra ner fönstren under diskbänkar, arbetsbänkar och tvättställ.
Det är väl snarast att be om problem.
Anledningen är rent estetiskt, vi är oroliga för att fönsterna uppfattas som för små.

gör fönstren högre uppåt i stället för att sänka dom ner under bänkar om du vill få större glasrutor.
Vid dörr skulle det räcka med enbart vågräta spröjs, tycker jag.
Fönster ovan ingången skulle jag göra om till ett stor 3 luftsfönster i stället för 2x2lufts. För mycket spröjs med små glasrutor blir ibland för mycket spröjs :)
gaia

Jag tycker också du ska prova rita in ett 3lufts där uppe.
Ett annat tips är att kolla storleken på själva glasen. Ett rektangulärt glas ser konstigt ut. Huset ser trött ut. Så nära kvadratiskt som möjligt och går inte det så ska det vara lite högre på höjden än vad det är brett. Samt att alla glas ska vara ungefär lika stora, nu har du fyra olika storlekar. Vill du minska ner nåt fönster så testa att rita in ett fönster med bara ett spröjs vågrätt men se till att behålla samma glasmått.
Vi gjorde själva en tabbe när vi gjorde en utbyggnad och beställde fönster efter vad vi tyckte var bra storlek när vi gick på karmmått men när vi satt in dom var själva glasrutorna större än dom gamla fönstren på övriga huset. Det var för stor skillnad och vi köpte lite mindre. Blev några tusenlappar i sjön.
Vid senaste utbyggnaden hade vi detta i minnet och diskuterade detta med vår leverantör, ett mindre fönstersnickeri som förstod vad vi menade och hade koll på alla glasmått.
Kolla gärna lite bilder på äldre vackra hus så tror jag du förstår min tanke. Tänk på att fönster är husets ansikte utåt. Pröva och rita om lite och testa dig fram. Det som ser bäst ut på din ritning är det längst till höger i bild, men det är ju vad jag tycker.

Här är exempel på olika fönsterstorlekar.
11x15 i vardagsrummet och 9x10 till vänster över ett handfat i extratoaletten.
Två 11x13 fönster i sovrummen till höger.

Andra långsidan har 9x10 fönster i kök och badrum, samt 11x13 fönster i matrum och sovrum.
Vill du se mer kompletta bilder så säg till!
Huset har alltså tre fönsterstorlekar: 11x15, 11x13 och 9x10. Lugn och harmoni :)

En sak som jag tycker är viktig med moderna fönster med breda karmar och bågar är att inte ha för tjocka fönsterfoder.
Då blir det för mycket vitt runt glasytorna.

P1000229 (Large).JPG
Skapa konto

• Gilla
gaia
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.