3 074 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Svart fasad
Vi står precis inför beslutet att välja färg till fasaden på vårt nya hus. Vi lutar åt en matt svart nyans. Nu undrar jag om rädslan som finns för svarta fasader är befogad. Att panelen tar väldigt mycket stryk och att att sprickor bildas snabbt. Är det någon som har egen erfarenhet att dela med sig av?
Sedan undrar jag också om huset blir varmare inne eftersom det svarta drar åt sig värme?
Huset kommer grundmålat och en mellanstrykning har gjorts i fabrik. Hur stor risk är det att den färgen skiner igenom har träpanelen börjar röra på sig? Det går nämligen inte att välja svart mellan strykning (men mörkgrå).
Det har ju byggts många hus de senaste åren som varit svarta eller delar av hustet har varit svart så jag hoppas att någon kan dela sina erfarenheter.
Sedan undrar jag också om huset blir varmare inne eftersom det svarta drar åt sig värme?
Huset kommer grundmålat och en mellanstrykning har gjorts i fabrik. Hur stor risk är det att den färgen skiner igenom har träpanelen börjar röra på sig? Det går nämligen inte att välja svart mellan strykning (men mörkgrå).
Det har ju byggts många hus de senaste åren som varit svarta eller delar av hustet har varit svart så jag hoppas att någon kan dela sina erfarenheter.
Har precis spikat två enplanare med exakt samma panel en vit och en svart .
Den svarta panelen har krymp och rört sej mycket mer än den vita , samt i söderläge har det trängt ut kåda på massa ställen och det har det ej gjort på det vita huset.
Den svarta panelen har krymp och rört sej mycket mer än den vita , samt i söderläge har det trängt ut kåda på massa ställen och det har det ej gjort på det vita huset.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 537 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 537 inlägg
Vi målade vårat hus förra sommaren, svart och vitt, den vita panelen har ett par 3 ställen med massa kåda vällt ut, inga större krympningar.
Den svarta panelen har konstigt nog ingen kåda trängt ut på, inga större krympningar här heller, men panelen är verkligen stekhet på sommaren.
Men efter ett år kan jag inte säga att det är någon skillnad på svart eller vit panel, inte så mkt att gå på kanske, men alltid något.
Den svarta panelen har konstigt nog ingen kåda trängt ut på, inga större krympningar här heller, men panelen är verkligen stekhet på sommaren.
Men efter ett år kan jag inte säga att det är någon skillnad på svart eller vit panel, inte så mkt att gå på kanske, men alltid något.
Tack för era svar. Vårt hus kommer med en mellanstrykning från fabrik. Spelar det någon roll vilken färg vi väljer där?
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 537 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 537 inlägg
Vilken kulör menar du eller vilken typ av färg?Anna-Sofia skrev:
Ska du ha svart panel så är det ju skitbra om du får den struken med svart färg från början, då kan du spika upp den och sen måla, du ska absolut inte spika upp svart panel om du inte målat den ett varv innan, den kommer krympa lite, och på svart färg syns det ordentligt.
Klicka här för att svara