image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej. Putsen strax ovan och under marknivå har släppt och nu vill jag fixa det innan jag meckar trädäck. Jag har grävt ur, knackat bort löst, stålborstat och tvättat väggen och nu tror jag att den skulle kunna putsas med gott resultat. Frågan är hur man gör. Jag tänkte först köpa in tjänsten, men insåg att jag aldrig kommer att lära mig att putsa om jag hela tiden har någon annan till det.
1. Vilket material behöver jag? (Grannen tipsade om Webers grejor). Firman som gjorde vår entretrapp använde dessa och det verkade smidigt.
2. Vilka verktyg behöver jag?
3. Kan man välja färg på putsen så att den överensstämmer hyfsat med övriga sidor på garaget?
4. Kan man putsa tunt över den gamla putsen så att det ej ser lagat ut?
5. Och hur putsar man? Kan någon förklara lite kortfattat eller länka till en guide?

Tack på förhand/Björn

Putsning är lätt, sa dom. Verkar inte så. :confused:

Björn_Nilsson skrev:
Putsning är lätt, sa dom. Verkar inte så. :confused:
Putsa är lätt, att få det jämnt och bra är svårt första gången. Jag gjorde min spis, den blev bra efter lite tragglande med konsistens, började på garaget, det blev inte alls bra.

Tog dit 2 duktiga mur/puts killar, de nätade och putsade alla ytterväggare på ett 1 bils normalstort garage. De kom kl 8 och var klara 10,30 !! Det var de mest välinvesterade hantverkarpengarna jag någonsin betalat. =)

Jag tror inte putsen släppt utan det vart inte mer när dom putsade detta från början.

M
Björn_Nilsson skrev:
1. Vilket material behöver jag? (Grannen tipsade om Webers grejor). Firman som gjorde vår entretrapp använde dessa och det verkade smidigt.
2. Vilka verktyg behöver jag?
3. Kan man välja färg på putsen så att den överensstämmer hyfsat med övriga sidor på garaget?
4. Kan man putsa tunt över den gamla putsen så att det ej ser lagat ut?
5. Och hur putsar man? Kan någon förklara lite kortfattat eller länka till en guide?

Tack på förhand/Björn
1. Weber "mur- och putsbruk B", "Murbruk M 2,5" funkar också bra, bland annat.

2. En säck murcement A att göra vidhäftningsslamma av. Iläggsslev, svärd (decolitskiva), rivbräda, plafondpensel eller kalkkvast, elementpensel modell bred och tjock, filtbräda (den orangea), några murbrukshinkar och något att blanda med.

3. Nej är det korta svaret. Måla allting efter, är det ett alternativ för dig?

4. Ja, men då krävs annan typ av bruk till det för att det ska bli bra, och skillnaden kommer då bli synlig ändå. Går att filta till hyfsat med lite handlag. Kanske kan du köpa en säck med "putsbruk b hand" och använda till filtning av skarv efter att de grova ytorna är klara.

5. Bra film nedan, men jag skulle grundat först dock (penslat på en lös välling av ca 70/30 bruk/murcement A + vatten och låtit torka till dagen efter).

https://www.youtube.com/watch?v=Ddg_a30Zm9s

Redigerat av moderator:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.