Putsen har släppt ca 2 meter på ena sidan av huset. Verkar som de lagat med nät en bit men när man knackade bort lite till som var löst så var det sand och sten under putsen? hur ska jag bära mig åt för att laga det här så allt ser ut som till höger på bilden?

sockeln.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sockeln2.jpg
Skapa konto

Ingen som har några tips?

Ska jag försöka få bort allt löst sedan lägga på med murbruk b och nät? För att sedan putsa ytan? Hur ska man putsa för att få det snarlikt den prickiga ytan till höger på bilderna?

MollyMoon
Hej!

Jag är nybörjare inom området (hoppas att något proffs korrigerar), håller själv på att laga en liknande skada och min puts ser snarlik ut den jag har. Jag tror att det är sprutad puts, så att få exakt samma struktur tror jag kan bli svårt. Den puts jag har heter Weber 101 A Base, den har små dolomit stenar i sig. Skadan kan ha uppkommit för att någon har målat med en för tät färg och har du inte kunnat släppa igenom fukt.

C-bruk brukar vara det som först rekommenderas för putsning.

Det du gör:

1. Knacka lös all lös puts
2. Skrubba bort orenheter med borste och vatten
3. Förvattna, spruta med ett dimunstycke
4. Förgrunda med bruket, blanda det till en vällingkonsistent och stryk ut det med en stor borste och låt det sitta en stund
5. Blanda bruket något grövre i konsistens, antingen släng på det eller tryck ut det med bräda med handag, låt detta sitta tills det stelnar lite grann. Det blir mindre spill om man trycker på putsen med en liten rivbräda, men det kanske är för att jag är nybörjare
6, Riv av putsen med en bräda, om det blir stora gropar så har du väntat för kort tid
7. Putsa ytan med en filtbräda
- Jag såg att om jag försiktigt fuktade bruket på väggen innan finputsning med filtbrädan så var det lättare att jobba med.

Misstaget jag gjorde var att riva av förtidigt, så det blev gropar. Det är enklare att få en finare yta när den har fått stelna lite.