Putsen har släppt ca 2 meter på ena sidan av huset. Verkar som de lagat med nät en bit men när man knackade bort lite till som var löst så var det sand och sten under putsen? hur ska jag bära mig åt för att laga det här så allt ser ut som till höger på bilden?

sockeln.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sockeln2.jpg
Skapa konto

Ingen som har några tips?

Ska jag försöka få bort allt löst sedan lägga på med murbruk b och nät? För att sedan putsa ytan? Hur ska man putsa för att få det snarlikt den prickiga ytan till höger på bilderna?

MollyMoon
Hej!

Jag är nybörjare inom området (hoppas att något proffs korrigerar), håller själv på att laga en liknande skada och min puts ser snarlik ut den jag har. Jag tror att det är sprutad puts, så att få exakt samma struktur tror jag kan bli svårt. Den puts jag har heter Weber 101 A Base, den har små dolomit stenar i sig. Skadan kan ha uppkommit för att någon har målat med en för tät färg och har du inte kunnat släppa igenom fukt.

C-bruk brukar vara det som först rekommenderas för putsning.

Det du gör:

1. Knacka lös all lös puts
2. Skrubba bort orenheter med borste och vatten
3. Förvattna, spruta med ett dimunstycke
4. Förgrunda med bruket, blanda det till en vällingkonsistent och stryk ut det med en stor borste och låt det sitta en stund
5. Blanda bruket något grövre i konsistens, antingen släng på det eller tryck ut det med bräda med handag, låt detta sitta tills det stelnar lite grann. Det blir mindre spill om man trycker på putsen med en liten rivbräda, men det kanske är för att jag är nybörjare
6, Riv av putsen med en bräda, om det blir stora gropar så har du väntat för kort tid
7. Putsa ytan med en filtbräda
- Jag såg att om jag försiktigt fuktade bruket på väggen innan finputsning med filtbrädan så var det lättare att jobba med.

Misstaget jag gjorde var att riva av förtidigt, så det blev gropar. Det är enklare att få en finare yta när den har fått stelna lite.

Berätta gärna hur det går, är själv i samma sits :)

Än så länge har jag bara fyllt i med mur och putsbruk b längst åt höger på bilden.
Jag tänkte ge mig på själva putsen i helgen, funderar på om man ska köra kalkputs blandat med grus? Och stryka på det? Sedan borsta eller vad det heter?
Vet inte vilket bruk den gamla lagningen till vänster på bilden är så vågar inte köra med c bruk över i fall det blir för hårt?

Låter det som en dum ide?

Dom har ju satt i ett nät som inte är galvat och rostar nu, det är ingen bra sak.

Resultat efter att det är lagat åt höger med mur och putsbruk b även bortknackat, stålborstat och tvättat innan själva putsningen som sker imorgon.
Handlade hem ett par säckar kalkbruk grov cs1 hydrauliskt som jag hade tänkt att blanda med lite mindre grus och stryka upp på sockeln.
Får hoppas att det kommer bli bra resultat och det sitter kvar efter vintern =)
annars får det nog bli att kalla hit en murare.

innanputs.jpg
Skapa konto

Då har jag fått på putsen, bara hoppas att det håller.
Har nu täckt över det med en plast, hade tänkt att vattna putsen någon gång om dagen första veckan.
Hur lång tid behöver man vänta innan man kan måla?

puts.jpg
Skapa konto

• Gilla
nypon
  • Laddar…
Brukar vara 8 veckor till man kan måla...
...men inte många som väntar så länge.

Snyggt!

om 8 veckor är det ju vinter =) hade velat få på det om ca 10 dagar ungefär? men kanske är för tidigt?

Jag gjorde en liknande lagning i fredags, och målade idag....andra gången :)

Har inte heller tålamod att vänta till våren. Resonerar så att färgen är ju difföppen så den bör låta putsen torka ut så småningom. Och det värsta som kan hända är väl att färgen släpper, och då drar jag av den med en stålborste och målar om :)

Fast det värsta som händer är faktiskt att putsen spricker efter en frostsprängning, ifall färgen inte har fyllt sin funktion.

Bästa vore om man inte målar alls, det borde ge bäst diffusion.

1459937282751335720286.jpg
Skapa konto

Jag struntade i att måla sockeln i höstas men nu börjar värmen komma så det är dags att välja färg.
Jag har en burk av den här hemma, är det någon som andas? Hittar inte så mycket information om det?
Släpper den ut fukt men inte in?
Vill helst att putsen sitter kvar denna gång.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.