5 686 läst ·
5 svar
6k läst
5 svar
Hur lång tid ska ett putsjobb ta egentligen?
Hej alla glada,
Jag har två hantverkare här för att putsa om en vägg på mitt tegelhus från -33.
Väggen är på cirka 50 m2, och de använder Caparols system Capatect, som lär vara bra och
lättarbetat.
En av dem knackade ner den gamla putsen på en dag.
Sedan har de spolat rent väggen och sprutat den med primer.
Det kan ha tagit en halv dag med lite torktid.
En del av fogen följde med när de knackade ner putsen. Tegelstenarna är
inte helt jämnt murade. Det gör att väggen är ojämn och det finns utrymmen mellan
tegelstenarna som behöver fyllas ut.
Instruktionen de har är att väggen skall vara 100% vertikal och 100% plan.
Det löser dem med lodlinor och vattenpass modell större. Fråga mig inte exakt hur.
De har nu två personer ägnat en hel dag åt att lägga på grundputs på kanske 6-7 av den
totala ytan av 50 m2.
Vad de skall göra när första grundputsen är klar och väggen är plan och vertikal, är att lägga
ett tunt skikt med nät i, ett tunt skikt till ovanpå nätet, och till slut färdigblandad ytputs.
Jag har ifrågasatt tidsåtgången något, och har inte fått något bra svar mer än att det är komplicerat
att få till första lagret som skall räta upp väggen. De säger att det kommer att ta 8-10 dagar att göra
klart den här väggen.
Varandes en novis så är jag givetvis inte särskilt insatt i området, men min spontanta känsla är att
de maskar. Att blanda och lägga på ett ett tjockare lager grundputs måste gå snabbare än 6-7 m2
för två man på en dag. Jag inbillar mig att det bara är att blanda bruket, smaska på det i stora sjok,
dra ut det med utstockningsbräda och sedan jämna till det. De står mest och småpillar verkar det som.
Är jag helt fel på det här, eller vad säger du? Maskar de på min bekostnad, eller är det svårare än det
verkar att putsa en vägg med ett modernt fasadsystem?
Jag har två hantverkare här för att putsa om en vägg på mitt tegelhus från -33.
Väggen är på cirka 50 m2, och de använder Caparols system Capatect, som lär vara bra och
lättarbetat.
En av dem knackade ner den gamla putsen på en dag.
Sedan har de spolat rent väggen och sprutat den med primer.
Det kan ha tagit en halv dag med lite torktid.
En del av fogen följde med när de knackade ner putsen. Tegelstenarna är
inte helt jämnt murade. Det gör att väggen är ojämn och det finns utrymmen mellan
tegelstenarna som behöver fyllas ut.
Instruktionen de har är att väggen skall vara 100% vertikal och 100% plan.
Det löser dem med lodlinor och vattenpass modell större. Fråga mig inte exakt hur.
De har nu två personer ägnat en hel dag åt att lägga på grundputs på kanske 6-7 av den
totala ytan av 50 m2.
Vad de skall göra när första grundputsen är klar och väggen är plan och vertikal, är att lägga
ett tunt skikt med nät i, ett tunt skikt till ovanpå nätet, och till slut färdigblandad ytputs.
Jag har ifrågasatt tidsåtgången något, och har inte fått något bra svar mer än att det är komplicerat
att få till första lagret som skall räta upp väggen. De säger att det kommer att ta 8-10 dagar att göra
klart den här väggen.
Varandes en novis så är jag givetvis inte särskilt insatt i området, men min spontanta känsla är att
de maskar. Att blanda och lägga på ett ett tjockare lager grundputs måste gå snabbare än 6-7 m2
för två man på en dag. Jag inbillar mig att det bara är att blanda bruket, smaska på det i stora sjok,
dra ut det med utstockningsbräda och sedan jämna till det. De står mest och småpillar verkar det som.
Är jag helt fel på det här, eller vad säger du? Maskar de på min bekostnad, eller är det svårare än det
verkar att putsa en vägg med ett modernt fasadsystem?
Dina krav är ju inte heller små. Om en kund säger 100% när det gäller något, så lägger jag ner mig. 100% betyder att det är resultatet som räknas, då slarvar man inte. Att putsa en ojämn vägg 100% rak tar tid.
Om resultatet blir perfekt, är det inte mycket du kan klaga på. Annars får du nog sänka dina krav en aning, om du vill att de snabbar på.
Utan att se den aktuella väggen, och se dem arbeta, är det svårt att se om de maskar.
Om resultatet blir perfekt, är det inte mycket du kan klaga på. Annars får du nog sänka dina krav en aning, om du vill att de snabbar på.
Utan att se den aktuella väggen, och se dem arbeta, är det svårt att se om de maskar.
Håller med AG A här....
Jag är en sån där kund som vill ha saker på ett visst sätt. Ibland är det 100% rakt som gäller. Då gnäller jag inte heller på att hantverkaren tar tid på sig. Du måste tänka på vad du har kommunicerat till dina hantverkare. Har du sagt att det är viktigast att väggen är 100% vertikal och 100% plan? Då gör de nog dig till viljes, kosta vad det vill.
Av nyfikenhet, varför måste väggen vara så perfekt?
Jag är en sån där kund som vill ha saker på ett visst sätt. Ibland är det 100% rakt som gäller. Då gnäller jag inte heller på att hantverkaren tar tid på sig. Du måste tänka på vad du har kommunicerat till dina hantverkare. Har du sagt att det är viktigast att väggen är 100% vertikal och 100% plan? Då gör de nog dig till viljes, kosta vad det vill.
Av nyfikenhet, varför måste väggen vara så perfekt?
Hej och tack för svar,
Jag är väl av den sorten som tycker att om man ska göra något så kan
man lika gärna göra det bra.
Mina funderingar baseras delvis på att det är ett väldigt pratande på hantverkarna
när jag inte är hemma, och att fokus inte är på arbetet då.
Sedan så klurar jag på hur lång tid jag själv hade behövt för att göra samma jobb.
Jag är säker på att jag hade rett ut att få på grundbruk på 6-8 m2 och mer därtill och
gjort ytan plan på 16 mantimmar. Klurigt, ja, men ingen raketvetenskap...
Jag är väl av den sorten som tycker att om man ska göra något så kan
man lika gärna göra det bra.
Mina funderingar baseras delvis på att det är ett väldigt pratande på hantverkarna
när jag inte är hemma, och att fokus inte är på arbetet då.
Sedan så klurar jag på hur lång tid jag själv hade behövt för att göra samma jobb.
Jag är säker på att jag hade rett ut att få på grundbruk på 6-8 m2 och mer därtill och
gjort ytan plan på 16 mantimmar. Klurigt, ja, men ingen raketvetenskap...
Lite återkoppling...
Jag pratade med dem i morse, och nu har de reviderat storyn till att de klarar att slutföra alla fasadsidor på
cirka 12 dagar. Och, idag så har det varit ett helt annat tempo på dem.
Det krävs visst att man morrar till ibland...
Jag pratade med dem i morse, och nu har de reviderat storyn till att de klarar att slutföra alla fasadsidor på
cirka 12 dagar. Och, idag så har det varit ett helt annat tempo på dem.
Det krävs visst att man morrar till ibland...
Klicka här för att svara