Hej alla! Jag ställde den här frågan för ca en månad sedan här på forumet men känner att jag gärna vill fråga igen, denna gång om panelkonstruktionen kan betraktas som fackmannamässigt gjord . Vi börjar nämligen närma oss tvåårsbesiktningen på vårt nybyggda hus. Det är klätt med FALSAD SPÅRPANEL 22X145MM från Beijer och när vi tog upp hål för en liten tillbyggnad upptäckte vi att spårpanelen är fäst i horisontell spikläkt på 36 mm. Vi har sett på tex Träguiden att det rekommenderas en vertikal s.k luftningsläkt på ca 8 mm bako spikläkten om man har stående falsad panel för att man ska få tillräcklig ventilation bakom fasaden, men det har vi alltså inte. Snickarna säger att det räcker med att luften dels färdas vertikalt och luftas ut vid knutarna, dels att luften kan passera ut i spåren på panelen, dels att en panel aldrig blir riktigt tät utan har springor här och var och att de alltid gjort så. Är inte fasaden fackmannamässigt gjord?I såna fall är det bra att veta det till tvåårsbesiktningen tänker jag. Tack så jättemycket för svar, vi är inte så bra på sånt här utan "vanliga" ickesnickare:) Falsad spårpanel 22x145mm från Beijer, monterad utan synlig luftningsläkt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.