Hallå,
Ska byta ytterpanelen och fönsterbleck en på vårt Gullringshus Solringen från 1975, då dessa gjort sitt.
Har börjat riva lite smått och på norrsidan upptäckte jag att luftspalten som finns är fylld med isolering(se bild). Bakom isoleringen sitter en gammal oskadd asfaboard.
På södersidan är luftspalten okay, dvs inte någon isolering.
Kan det vara någon tanke med att det är extra isolering på norrsidan eftersom den inte utsätts för lila mycket värme(sol)?
Borde jag ta bort isoleringen på norrsidan innan jag smackar dit den nya panelen?
Ska byta ytterpanelen och fönsterbleck en på vårt Gullringshus Solringen från 1975, då dessa gjort sitt.
Har börjat riva lite smått och på norrsidan upptäckte jag att luftspalten som finns är fylld med isolering(se bild). Bakom isoleringen sitter en gammal oskadd asfaboard.
På södersidan är luftspalten okay, dvs inte någon isolering.
Kan det vara någon tanke med att det är extra isolering på norrsidan eftersom den inte utsätts för lila mycket värme(sol)?
Borde jag ta bort isoleringen på norrsidan innan jag smackar dit den nya panelen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kanske har med kondens att göra. Jag upplever betydlig mer kondens bildning på fasaden vid norraidan än södersidan. Önskar att det var mer isolerad på norrsidan.
Har det fungerat bra hittills med isoleringen då ska det funka lika bra i framtiden.
Jag skulle låta isoleringen vara som det är.
Har det fungerat bra hittills med isoleringen då ska det funka lika bra i framtiden.
Jag skulle låta isoleringen vara som det är.
Om du upplever kondens på utsidan så borde problemet enbart bli värre av att isolera mera. Det är väldigt enkel fysik.Lars48 skrev:
Jag skulle ta bort den befintliga isoleringen och ha en luftspalt.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Varför inte lägga på en 20 mm läkt på befintliga spikreglar i stället.
Så får du både isolering och luftspalt. Sätt helst vindväv utanpå isoleringen först.
Så får du både isolering och luftspalt. Sätt helst vindväv utanpå isoleringen först.
Ja så kan jag ju göra i och för sig.KnockOnWood skrev:
Det som oroar mig då är att avståndet från fönster till utsida på panelen blir ca 80mm.
Vilket då gör att salningen blir ganska djup och det kanske kan kännas som om fönstret är lite väl "inskjutet" i fasaden?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det är nog ingen större fara.
Har själv tilläggsisolerat ett hus med 80 mm plus spikregel/luftspalt 22 mm + panel 22 mm.
Det såg bara trevligt ut tyckte vi.
Och ingen av grannarna eller gästerna klagade
Och det ser ju ut som att fönsterblecken klarar det.
Har själv tilläggsisolerat ett hus med 80 mm plus spikregel/luftspalt 22 mm + panel 22 mm.
Det såg bara trevligt ut tyckte vi.
Och ingen av grannarna eller gästerna klagade
Och det ser ju ut som att fönsterblecken klarar det.
Kommer det inget nämnvärt med regn på de delarna av fasaden så går det att ha det som det är. Huset är från -75 så det har högst sannolikt plast på insidan av väggarna. Då är det enda som kan gå snett om fasaden ofta får slagregn på sig, vilket jag misstänker inte sker då det är från förnsterhöjd och uppåt.
Vindskydd behövs förstås utanpå isoleringen.
Vindskydd behövs förstås utanpå isoleringen.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Varför ska du byta panelen? Den verkar ha femtio år till i sig?
Vad är panelen målad med? Är den typ bara laserad så kan det ju vara värt att tänka på att ändra till en "plastfärg" kanske försämrar egenskaperna så det inte torkar ut om man behåller ovan konstruktion??? Tycker åxå panelen ser förvånansvärt fräsch ut på bilderna...
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Behovet av luftspalt beror på vilken färgtyp man använder. "Plastfärg" kräver luftspalt, annars behövs det inte. Du kan inte köpa lika bra panel idag som den som sitter där, och torr är den också.
Som tidigare har skrivits ser ju (åtminstone det som syns på bild) panelen bra ut och ser ut att kunna hålla i många år till.
Får du problem med kondens och fukt så är det ju panelen som får ta den smällen, inte huskonstruktionen längre in.
Det verkar sitta svart vindskyddspapp precis innanför isoleringen som i sin tur skyddar stommen en aning.
Om du låter panelen vara kvar, så måla med en färg som inte täpper till mer än den som sitter idag. Brädorna måste kunna ventilera lika mycket som idag för att inte riskera kondens (det har ju tydligen funkat hittills).
Det galvade plåtblecket nederst (ovanför fasadteglet) sitter inte korrekt monterat, då den är monterad på vindskyddspappen, medan den skulle egentligen vara instucken under (vindpappen skall gå över den egentligen), men vem vet, de kanske har dragit en sträng med fogmassa eller något innan de tryckt dit den. Och det verkar ju funka tekniskt än idag utan problem med fasaden?
Låt den sitta då.
Men, skall du trots detta ändå byta panel, så fläng bort allting, på med vindskyddspapp eller -duk (helst papp, för det håller isoleringen bättre på plats och tillåter tunnare luftspalt), på med en tunn läkt, 18-22 mm hade ju räckt, men kör på 28mm för all del om det får plats med tanke på fönsterbleck osv., sen på med den nya panelen.
28mm djupare salning kommer knappt märkas, 18-22mm skall vi inte ens tala om. Du kan ju alltid avsluta med tunnare brädor runt fönstren i värsta fall, ex.vis 15-18mm, om du nu tvunget måste.
Man kan också lura till det lite om man har exempelvis 22mm brädor, genom att sneklyva innerkanten 45 grader eller något sådant, så du har rak kant ca. 5mm ut, resten utanför det sneklyver du bort. Så får du in lite mer ljus från sidorna.
Detta kan man ju göra om man är riktigt petig liksom. Ser säkert okej ut också om man bara gör det bra. Dock kan man ju tycka att det är lite överarbetat
.
Får du problem med kondens och fukt så är det ju panelen som får ta den smällen, inte huskonstruktionen längre in.
Det verkar sitta svart vindskyddspapp precis innanför isoleringen som i sin tur skyddar stommen en aning.
Om du låter panelen vara kvar, så måla med en färg som inte täpper till mer än den som sitter idag. Brädorna måste kunna ventilera lika mycket som idag för att inte riskera kondens (det har ju tydligen funkat hittills).
Det galvade plåtblecket nederst (ovanför fasadteglet) sitter inte korrekt monterat, då den är monterad på vindskyddspappen, medan den skulle egentligen vara instucken under (vindpappen skall gå över den egentligen), men vem vet, de kanske har dragit en sträng med fogmassa eller något innan de tryckt dit den. Och det verkar ju funka tekniskt än idag utan problem med fasaden?
Låt den sitta då.
Men, skall du trots detta ändå byta panel, så fläng bort allting, på med vindskyddspapp eller -duk (helst papp, för det håller isoleringen bättre på plats och tillåter tunnare luftspalt), på med en tunn läkt, 18-22 mm hade ju räckt, men kör på 28mm för all del om det får plats med tanke på fönsterbleck osv., sen på med den nya panelen.
28mm djupare salning kommer knappt märkas, 18-22mm skall vi inte ens tala om. Du kan ju alltid avsluta med tunnare brädor runt fönstren i värsta fall, ex.vis 15-18mm, om du nu tvunget måste.
Man kan också lura till det lite om man har exempelvis 22mm brädor, genom att sneklyva innerkanten 45 grader eller något sådant, så du har rak kant ca. 5mm ut, resten utanför det sneklyver du bort. Så får du in lite mer ljus från sidorna.
Detta kan man ju göra om man är riktigt petig liksom. Ser säkert okej ut också om man bara gör det bra. Dock kan man ju tycka att det är lite överarbetat
Klicka här för att svara