Hej,
Bor i tegelhus med vitmålad fasad. Fasaden har börjat "blöda". Det ser ut som om det antingen rinner röd färg från takpannorna eller sipprar igenom röd färg inifrån. Någon som vet vad det här kan bero på?

Vitmålad tegelhusfasad med röda blödningar liknande rinnande färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vitmålat tegelhus med röda rinningar på fasaden och ett runt fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rödalger.

Håller med Stefan N. Ser ut som rödalger

Hur behandlar/hanterar man det?
Förslag?

Ja, det är troligt rödagler. Jag hade liknande, men inte alls så mycket, på vår tegelfasad. Jag behandlade med bensaltensid och piassavakvast i två omgångar, nu finns inget kvar.

Alternativ är behandling med Grön Fri och lågtrycksspruta.

Absolut ingen högtryckstvätt eftersom den bara trycker in sporer i materialet och sprider det ännu mer.

• Gilla
JohanOchCaroline
  • Laddar…
Grön fri har ju samma aktiva aktiva ämne, man får bara betala för för förpackningen :)

Tack. Vi har nämligen ett par väldigt små liknande utslag på vårt garage.

mexitegel skrev:
Grön fri har ju samma aktiva aktiva ämne, man får bara betala för för förpackningen :)
Helt rätt, men det är oftast lättast att ange en färdig konsumentprodukt till dom som aldrig haft med det att göra så att dom lättare hittar något lättillgängligt medel att köpa än att dom ska leta hos någon leverantör av kemiartiklar och sen själv blanda det.

I princip håller jag med. I detta fallet finns det dock lätt tillgängligt med en Google sökning och spädes enkelt till rätt koncentration med vanligt vatten.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.